Is de dealer verantwoordelijk voor reparatie bij een gebrek binnen 2 weken na aankoop (zonder aanvullende garantie)?

Vraag gesteld door MaxGB op 09 november 2016

Ik heb twee weken geleden een auto gekocht voor ruim 4K. Hier heb ik niet de optionele garantie voor 3 maanden van de dealer op gekocht. Na een proefrit heeft de dealer nog wat gecontroleerd aan de motor, en gaf daarbij aan dat er niets aan de hand was. Ook werd aangegeven dat er een distributieketting in zit en geen riem, waardoor deze onderhoudsvrij is.

Nog geen twee weken na de aankoop heeft mijn auto het op de snelweg begeven. Nu blijkt de distributieketting te zijn geknapt, een zeldzaam maar groot probleem.
Op dit moment is de dealer aan het kijken naar de oplossingen. Ik ben niet van plan de kosten voor een eventuele reparatie op mij te nemen, omdat ik vind dat de termijn dusdanig kort is dat dit nog onder de verantwoordelijkheid van de verkoper valt.

Wat zijn hierin mijn mogelijkheden?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft twee weken geleden een auto gekocht (zonder garantie) bij een garagebedrijf voor een bedrag van € 4.000,- Nu is de distributierien gebroken met alle gevolgen van dien. U vraagt zich af of u de verkoper hiervoor verantwoordelijk kunt stellen.

Anders dan een distributieriem is een distributieketting onderhoudsvrij. U heeft niet te verwachten dat een distributieketting vervangen moet worden.

U kunt zich in dit geval beroepen op (non-)conformiteit ex art 7:17 BW e.v. nu het product niet voldoet aan de redelijke verwachting die u ervan mag hebben op grond van koopprijs, informatie van verkoper etc.

Op grond van art 7:21 lid 1 sub b BW juncto art 7:21 lid 2 BW komen de herstelkosten voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.