Hoe krijg ik mijn geld terug van de geannuleerde veerboot-oversteek

Vraag gesteld door NKL op 05 juni 2015

Voor onze vakantie had ik via internet voor 120 euro 2 tickets gekocht voor de nachtboot van Napels naar Stromboli van 28 april 2015.
In Napels kregen we van de maatschappij Siremar te horen dat, vanwege de weersomstandigheden, de boot niet zou varen. De eerstvolgende afvaart zou 3 dagen later zijn.
We moesten nieuwe tickets kopen. Omruilen van de oude tickets voor nieuwe was niet mogelijk. Het geld zou, zo zei men bij de balie van Siremar, automatisch teruggestort worden.
Twee dagen later kregen we inderdaad een email van Siremar met het verzoek deze met de nodige informatie terug te sturen om zo een "refund" te krijgen.
Daarna bleef het stil.
We hebben daarna nog 2x een mail naar Siremar gestuurd met het verzoek om terugbetaling van de geannuleerde tickets.
Daar kwam geen reactie op.
Mijn vraag is nu: Wat kunnen wij nog doen om ons geld terug te krijgen?

Antwoord van David

ANWB Expert

Wegens weersomstandigheden is een oversteek met de nachtboot van Napels naar Stroboli geannuleerd en diende u nieuwe tickets te kopen. Volgens maatschappij Siremar zou u het geld dat u betaalde voor de eerste tickets teruggestort krijgen. 

Siremar heeft duidelijk toegezegd het bedrag terug te betalen. Daarnaast is in de reisvoorwaarden van Siremar in artikel 14 opgenomen dat u recht heeft op terugbetaling. Nu er niet op uw e-mails wordt gereageerd, kunt u ten eerste proberen telefonisch contact op te nemen. Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan kunt u een aangetekende brief te sturen en een redelijke termijn stellen. 

Als u rechtstreeks bij Siremar heeft betaald en geboekt, dan is Italiaans recht van toepassing en zult u voor het terugvorderen van het geld een juridische procedure moeten starten in Italië.