Motorschade door kapotte distributie ketting.

Vraag gesteld door Onnop op 13 februari 2017

Ik heb mijn auto Ford S-max nieuw gekocht en altijd netjes in onderhoud gehad.
Vorig jaar kwam mijn vrouw met pech langs de weg te staan. De distributie ketting bleek kapot te zijn met veel schade aan de motor (3500 €). De auto was bijna 5 jaar oud en had nog geen 100000 km gereden. Omdat mijn vrouw meer dan 50 km van onze garage pech kreeg is deze voor reparatie door via Ford Assistance naar een Ford dealer in Coevorden gebracht. Die heeft de reparatie uitgevoerd. Ik heb voor het optreden van de kettingbreuk een klacht ingediend bij Ford Nederland. Na diverse keren er achteraan te hebben gebeld heb ik 2 weken geleden eindelijk antwoord gekregen. Ze niks kunnen betekenen en dat ik mij verder tot mijn garage in Hengelo moet wenden. De ketting mag niet kapot gaan in tegenstelling tot een distributieriem. Mijn vraag is welke stappen kan ik nog nemen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De distributieketting van uw Ford S-max (5 jaar oud/100.000 km) is vorig jaar gebroken met motorschade als gevolg. Ford Assistance heeft uw auto naar de dichtstbij zijnde Ford dealer gebracht. Deze dealer heeft de reparatie uitgevoerd. Vervolgens bent u verhaal gaan halen bij Ford Nederland (distributieketting behoort niet te breken). De importeur verwijst u met de rekening naar uw eigen dealer, waar u destijds de auto gekocht heeft.

In tegenstelling tot een distributieriem mag je van een distributieketting verwachten dat deze een autoleven lang meegaat.

Conformiteit
Mocht een distributieketting - bij normaal gebruik en regulier onderhouden - defect gaan, dan kunt u als consument zich op de wettelijke garantie (conformiteit) beroepen. Voor een beroep op conformiteit dient u zich te wenden tot de verkoper. U dient de verkoper de gelegenheid te bieden om het gebrek te herstellen.

Op grond van art 7:21 lid 2 BW zijn kosten van herstel voor rekening verkoper.

Nu u de verkoper niet in de gelegenheid heeft gesteld tot herstel, staat u juridisch met lege handen.

Ik vind dat zowel Ford Assistance als de Ford dealer in Coevorden nogal een pak boter op hun hoofd hebben. Beiden behoren te begrijpen dat bij een dergelijk gebrek je als consument een beroep kan doen op de wettelijke garantie bij de verkopende dealer.

Zoals door Ford Nederland gemeld, kunt u proberen verhaal te halen bij uw dealer in Hengelo. Mocht uw dealer niet thuis geven, dan raad ik u aan een klacht in te dienen bij Ford Nederland.

Komt u niet tot een vergelijk, neemt u dan svp nogmaals contact met ons op.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.