Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

defect inruilauto na koop

Vraag gesteld door op 6 mei 2020

Ik heb een tweedehands auto gekocht bij een dealer en daarbij mijn auto ingeruild.
Mijn auto reed goed en heb alle benodigde onderhoud altijd laten uitvoeren. De dealer heeft de auto bekeken en er in gereden voor de definitieve koop gesloten werd. Twee dagen nadat ik mijn nieuwe auto had opgehaald kreeg ik een mail van de dealer waarin hij stelde dat er sprake was van een opgerekte distibutieketting of defecte nokkenassensor. Hij stelt mij aansprakelijk voor dit "verborgen"gebrek.
Ik vind dit uiteraard niet fijn als het ook zo is maar heb zelf tijdens het rijden daar niets van gemerkt. Ik ben dan ook niet bereid om hier nog extra voor te gaan betalen zoals de dealer eist. Wat is mijn positie in deze?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Daags na inruil van uw 'oude' auto verlangt de garagist een vergoeding van u vanwege de nadien geconstateerde gebreken. U vraat zich af of u hieraan gehoor moet geven.

De volgende punten zijn hier van belang:
A. Een verkoper (u) heeft een mededelingsplicht
B. Een koper (garagist) heeft een onderzoeksplicht
C. Het risico gaat op de koper over op het moment van levering

Kortom: nu u naar eer en geweten gehandeld heeft wat betreft uw mededelingsplicht (u wist niets af van het gebrek), de verkoper zijn (vergaande) onderzoeksplicht (als professionele partij) verzaakt heeft en de auto inmiddels geleverd is aan de verkoper, hoeft u geen gehoor te geven aan een claim van de verkoper. 

Voor al onze informatie over inruil, raadpleeg: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/de-koop-sluiten/inruilen