Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vorig jaar maart heb ik een Mazda CX-7 gekocht, nu blijkt dat de auto schade heeft gehad.

Vraag gesteld door Roland Wagendorp op 12 januari 2017

De auto zag er spik en span uit, volgens Autoverleden.nl was de auto helemaal in orde. Een cijfer 10, geen geregistreerde schade. Na een lange proefrit de auto gekocht. Al snel bleek dat het linker voor spatbord los ging zitten en ben meerdere malen daarvoor naar die garage terug geweest want ik had 6 maanden garantie bijgekocht. De laatste keer verzekerde zij mij dat het spatbord niet meer los zou gaan. Maar nu 4 maanden na de garantie periode is het spatbord weer los gaan zitten. In eerste instantie dacht ik dat ik dit zelf had gedaan omdat ik wat lichte schade (schraap schade) op het onderste stukje plastic zag zitten. Misschien iets geraakt met achteruit rijden. Tussen de spatborden zat een kiertje van een paar millimeter. Ik ben hiermee eerst naar mijn eigen garage geweest en die vertelde mij dat de auto grotere schade heeft dan alleen dat kiertje van een paar millimeter en dat dit niet veroorzaakt kan zijn door ergens langs te schrapen met dat stukje plastic. Er zit een kier van onder de auto van meer dan een centimeter een ook de radiator zit scheef. Ook vertelde zij dat de bumper waarschijnlijk over gespoten is maar dat konden zij niet met zekerheid zeggen. Inmiddels heb ik de schade gemeld bij mijn verzekering omdat ik allrisk verzekerd ben maar toen wist ik nog niet dat dit allemaal speelde. Mijn vraag is nu wat ik moet doen. Ik kan nu wel die garage bellen waar ik de auto heb gekocht maar ben dan bang dat ik ergens mee de fout in ga. Graag jullie advies.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In maart 2016 heeft u een gebruikte Mazda CX-7 aangeschaft bij een garagebedrijf, inclusief 6 maanden garantie. Ondanks dat u de auto gecheckt had op schadeverleden via www.autoverleden.nl (uitkomst: cijfer 10 en geen geregistreerde schade). Onlang bleek uit nader onderzoek, dat de auto wl degelijk een schadeverleden heeft, waarvan de schade (ddels) niet deugdelijk is hersteld. U vraagt zich af welke stappen u kunt ondernemen richting de verkoper.

Schadeverleden checken via www.schadeverleden.nl kan nimmer uitsluiten dat de opgegeven auto een schadeverleden heeft. Schades van vóór circa 2008 zijn niet zichtbaar, scahdes in buitenland niet geregistreerd, niet alle herstelde schades in Nederland worden geregistreerd, etc

Bij aanschaf occasion raden wij aan om de auto - vóór aanschaf - te laten onderwerpen aan een aankoopkeuring door ANWB, de DEKRA, etc.

Zeker indien u bij de onderhandeling expliciet navraag zou hebben gedaan na het schade verleden vand e auto, had de de verkoper u hierop moeten wijzen. Bij juiste voorstelling van zaken zou u de auto niet hebben gekocht, of niet tegen deze prijs. (dwaling art 6:228).

Sowieso vind ik dat de verkoper de ondeugdelijk herstelde schade alsnog dient te verhelpen.De auto voldoet immers niet aan de redelijke verwachting die u er redelijkerwijs van zou mogen hebben (conformiteit art 7:17 BW e.v.).

Komt u niet tot een oplossing met de verkoper dan kunt u - indien sprake van Bovag garantie - de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, eventueel bijgestaan door uw rechtsbijstandverzekering. Een andere mogelijkheid is om de zaak ter beoordeling voor te leggen aan de Kantonrechter.

Meer informatie over klachten na aankoop en dwaling bij aankoop vindt u op onze website.