Onverwacht hogere en niet meegedeelde kosten reparatie Nissan Micra

Vraag gesteld door Teekie123 op 21 juni 2016

Vorig jaar kochten we een Nissan Micra van 10 jaar oud. Bij de proefrit bemerkten we dat er stoom uit de airco kwam - dat gebeurde nog een paar keer maar daarna niet meer. Een maand buiten de Bovag garantie begaf de airco het - althans hij maakte een raar geluid en onze garagehouder zei dat we ermee door konden rijden en de airco gewoon konden gebruiken want hij deed het wel maar maakte alleen veel geluid. Een maand geleden begaf de airco het helemaal. Auto vol rook en mijn dochter de ANWB gebeld en erbij gehaald - die constateerden dat de compressor kapot was en dat de airco niet meer aan mocht onder geen beding. Auto naar de garage - daar werd mij verteld dat het maken van de compressor en vullen en spoelen rond de 700 euro zou gaan kosten. Mee akkoord gegaan en gisteren werd ik gebeld. Ze hadden de verkeerde pomp ontvangen - het duurde nog een dag langer. Werd ik vandaag weer gebeld - er was nog iets met de airco. Er bleef ijzerschaafsel in de condensor achter bij het spoelen en ze vroegen zich af of ik die dan ook gelijk wilde laten maken - dat geintje kost nog eens ongeveer 350 euro extra (met grote beurt erbij totaal 1698 euro) dus ik zei dat wil ik niet uitgeven voor een auto van 6000 euro dus koppel maar alles af en dan rijd ik wel zonder airco. Dat kon niet want de compressor zat er al in. dus ze stelden mij de keuze: ook de condensor vervangen voor veel geld want die zou het ook binnen 2 maanden of 2 jaar kunnen begeven of dat niet laten doen met het risico dat ik dan over 2 maanden weer bij de garage sta om de condensor te laten maken. Rare keuze dan toch. Dus ik heb gezegd - ik wil die hele airco dan maar niet. Dat kan niet meer dus heb ik geen andere keuze de heel dure condensor ook maar te betalen. Mijn vraag is nu: had de garagehouder mij niet vooraf moeten laten weten (voordat de compressor er in zat) dat wellicht ook de condensor dan vervangen zou moeten worden. Als ik toen de mogelijke kosten had geweten, had ik het beslist niet laten maken. dan maar geen airco maar nu heb ik alleen nog de keuze tussen minder betalen en het risico lopen over twee maanden toch de condensor te laten vervangen of direct de hele peperdure ellende te betalen.... Ik ben van mening dat ik niet goed geadviseerd ben en nu dus niet meer kan kiezen voor geen airco. De garagehouder geeft aan dat het feit dat er ijzerschaafsel achterblijft, alleen maar aan het licht kan komen tijdens het spoelen als de compressor al geplaatst is of juist omdat de compressor al geplaatst was. Ik heb een aircospecialist gebeld en die gaf aan dat sowieso bij een kapotte compressor altijd al bekend is dat de condensor ook vervangen moet worden en dat ik deze kosten dus vooraf meegedeeld had moeten krijgen door de garagehouder. De garagehouder zegt dat hij correct gehandeld heeft. Wat is jullie mening - heb ik juridisch een punt of niet? En wat raden jullie mij aan om te doen? Bedankt!

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Al bij de proefrit constateert u problemen met de airco en nu is de compressor van de airco stuk.

Ik zou u terugsturen naar de verkoper van de auto, immers het probleem was er al tijdens de proefrit.

Het advies om door te rijden toen de airco geluid ging maken is fataal geweest. Hierdoor zijn er metaaldeeltjes in het systeem gekomen en staat u nu voor extra kosten.

Als er metaaldeeltjes in het systeem achterblijven zullen die de lagers van de compressor beschadigen en zal de compressor binnen de kortste tijd weer stuk zijn.

Kortom, toen u de auto kocht was er al een probleem met de airco. Als u dit gemeld heeft bij de verkoper had dit binnen de BOVAG garantie opgelost moeten worden. Toen de airco overmatig herrie ging maken was vervangen van de compressor nog voldoende geweest maar omdat u, op (verkeerd) advies van uw garage, bent doorgereden en de airco bent blijven gebruiken is de compressor zo ernstig beschadigd dat er metaaldeeltjes in het systeem zijn gekomen. Hierdoor is het nu raadzaam om ook de condensor te vervangen ter voorkoming van nieuwe schade.

Ik ga er vanuit dat de auto bij de verkoper staat en dat de verkoper aangesloten is bij de BOVAG.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Indien u het gebrek binnen de BOVAG garantie heeft gemeld en de garagist het probleem niet deugdelijke heeft opgelost, dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek alsnog deugdelijk te herstellen.

Voorts heeft de verkoper u onjuist geadviseerd, waardoor er nu grotere schade is ontstaan; condensor defect. Ofwel; sprake van een wanprestatie cq onrechtmatige daad.

Mocht u niet tot een vergelijk komen met de verkoper; schakel dan uw rechtsbijstandverzekering in of leg het geschil ter beoordeling voor aand e Geschillencommissie Voertuigen.