Juridisch advies : gereviseerde motor is stuk gegaan en garage claimt dat het mijn schuld is doordat er maar 1,5 liter olie in zat.

Vraag gesteld door MMEVos op 14 september 2016

t.a.v. mevrouw Annemieke Zerdoun-Dekker.

Beste Annemieke, bij deze de toelichting:
Voor mijn vakantie heb ik van mijn auto (09-FN-TK, Toyota MR2) de motor laten reviseren (EU 6.100).
Nadat ik de auto had opgehaald ben ik naar een neef gegaan (werkt bij ANWB ) en hij constateerde dat er foute bougies in de motor zaten en er nog een stuk ijzer in de motor zat wat er niet in hoorde. Mijn neef heeft de bougies vervangen. Na overleg met de garage ben ik op vakantie gegaan, dat was geen probleem. Voordat ik vertrok heb ik olie gepijld en die was OK. De olie was 1500 km daarvoor ververst door garage, zoals afgesproken.
Kort na terugkomst is de motor vastgelopen, toen had ik in totaal 9.300 gereden (dus 7.800 na de laatste oliepijl controle door mij).
Garage gaf aan dat het garantie is. Daarom is auto naar garage gebracht.

De garage heeft de motor gedemonteerd en naar het revisie bedrijf gebracht. Na analyse door het revisie bedrijf werd gemeld dat er maar 1,5 liter olie in de motor zat en dat dit de oorzaak was dat het drijfstanglager stuk gegaan was. Nu was het dus geen garantie meer volgens hen. Ook werd gemeld dat het olie lampje stuk was.

De auto is verschillende keren in onderhoud geweest bij deze garage.
Bij het ophalen van de auto, voor de vakantie, is mij NIET verteld de olie regelmatig te controleren.
Gezien het feit dat de auto na de revisie al niet goed was afgeleverd, mij niet verteld was over het regelmatig(er) controleren van het oliepijl en het olielampje stuk was, is mijn stelling dat de garage nalatigheid te verwijten valt en de schade zonder vergoeding van mij dient te herstellen.

De auto is voor mij niet zomaar een voorwerp om mee te scheuren, ik ben er voorzichtig mee. Tijdens de vakantie heb ik ook rustig gereden.

Volgens mij is garage nalatig geweest en heb daarom uw hulp c.q. uw advies nodig. Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie!

Met vriendelijke groeten,
M. Vos - 06-1805 47XX

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In juni 2016 heeft u de motor van uw Toyota MR2 laten reviseren voor € 6.100,-. Binnen de Bovag garantietermijn is de motor vastgelopen. In eerste instantie zou de motor kosteloos hersteld worden. Een kleine 2 weken later stelt het bedrijf dat er niet onder garantie valt; u zou nalatig zijn geweest door niet tijdig olie bij te vullen. U vraagt zich af hoe nu te handelen om de schade te verhalen op de garage.

Nu u een week na de vakantie in het bijzijn van uw zoon en uw neef onder meer geconstateerd heeft dat het olieniveau op peil was, betwist u het verwijt dat u nalatig heeft gehandeld. Een week na oliepeilen is de motor uiteindelijk vastgelopen, zonder enige aanwijzing in vorm van plas olie onder de auto of blauwe rook uit de uitlaat bij het rijden.

Uw vermoeden is dat er een andere oorzaak - dan tekort an olie - heeft geleid tot deze motorschade. Nu u over een rechtsbijstandverzekering blijkt te beschikken, raad ik u an vi deze rechtsbijstandverzekering een expert in te schakelen, opdat door onafhankelijk onderzoek de oorzaak van de desbetreffende schade kan worden vastgesteld. Het is heel goed mogelijk dat een expert kan vaststellen of er sprake is geweest van een tekort aan smering/olie.

Mocht u uiteindelijk er niet met de garagist uitkomen, dn kunt u - met behulp van uw rechtsbijstandverzekering - de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen of an de kantonrechter.

Meer informatie over klachten na reparatie en/of onderhoud vindt u op onze website.