Hoe betaal ik tolheffing in Portugal als de organisaties niet reageren?

Vraag gesteld door Leon Abels op 06 mei 2016

Wij hebben in Portugal bij Goldcar een auto gehuurd. in die auto zat een registratiekastje die bijhield in hoeverre wij gebruik maakten van tolwegen. Achteraf zou de verhuurmaatschappij de te betalen tol verhalen op onze creditcard. Bij de afrekening hebben ze echter de verkeerde vervaldatum van onze creditcard gebruikt. Wij kregen daarop een e-mail dat de betaling was geweigerd en dat we zelf maar contact moesten opnemen met Via Verde, de incasserende orgaisatie van tol in Portugal, om de betaling te doen. We zijn nu 2 weken en een hele rij e-mails naar Via Verde en Golcar verder, maar van beide organisaties komt maar geen reactie. Het enige wat wij willen zijn een referentie, ibannummer en een bedrag, zodat wij kunnen betalen wat we moeten betalen. De fout ligt duidelijk bij Goldcar. In hoeverre zijn wij nog aansprakelijk voor de nog te verwachten extra kosten? En hoe ga ik het regelen dat ik gewoon aan mijn verplichtingen kan doen? Is de ANWB bereid om hier een actieve rol in te spelen? De enige officiële gegevens die ik heb zijn het contractnummer bij Goldcar en het kenteken van de auto. Het bedrag heb ik telefonisch nog doorgekregen van de bank, die kon zien welk bedrag ze hebben geweigerd af te schrijven, omdat de creditcardgegevens niet klopten.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gehuurd bij Goldcar. De tol is echter niet betaald aangezien er gebruik is gemaakt van een onjuiste vervaldatum. U moet nu alsnog de tol betalen.

Informatie over tol in Portugal en de wijze waarop deze betaald kan worden vindt u op onze website.

Indien u er niet in slaagt om de tol alsnog te betalen zal de rekening, vermeerderd met administratiekosten, aan u worden gestuurd. De bijkomende kosten kunt u verhalen op Goldcar indien u kunt aantonen dat zij een fout hebben gemaakt als gevolg waarvan u nu extra kosten heeft.

Indien u in het bezit bent van een rechtsbijstandsverzekering kunt u deze inschakelen. Mogelijk heeft u rechtsbijstand in bijvoorbeeld uw reisverzekering. Heeft u geen rechtsbijstand, dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan het Europees Consumenten Centrum,