Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

wie kan ik aansprakelijk stellen voor een ondeugdelijk fietsslot

Vraag gesteld door Ko/70 op 16 mei 2016

Voor de volgende casus vraag ik uw juridisch advies.
Op 11-09-2014 kocht ik bij de firma Correct-Bike een Pegasus Premio Nu dames e-bike.
Deze fiets heeft standaard een Axa defender ringslot.
De fiets wordt recreatief gebruikt en altijd zorgvuldig afgesloten d.m.v. het ringslot en met een Axa kabelslot aan een andere fiets vastgezet.
Daarbij wordt standaard de display verwijderd.

Zo ook op 2 mei 2016 om 11.20 uur op het Eudokiaplein in Rotterdam.
Vanuit de stadswinkel had ik tijdens de wachttijd een redelijk zicht op beide fietsen.
Op de afspraaktijd stond ik voor de balie met mijn rug naar de fietsen.
Tijdens die periode werd bovengenoemde fiets door een onbekend persoon weggenomen.
Het kabelslot zat nog onbeschadigd aan de andere fiets vast.
Op internet heb ik gelezen dat er lopers bestaan om het Axa defender ringslot open te maken.
Bij het terugkijken van camerabeelden van het winkelcentrum zagen de beheerder en ik om 11.43 uur een voor mij onbekend persoon lopend naar onze fietsen gaan.
Om 11.44 uur ( één minuut later..!!) reed hij met haast op genoemde fiets weg.
Het beeldmateriaal bevestigt mijn vermoeden dat er gebruik gemaakt moet zijn van een blanco moedersleutel en dus een ondeugdelijk product op de fiets zat.

Mijn vraag is:
Kan ik Correct-Bike als Pegasus dealer en/of de firma Axa sloten ketenaansprakelijk stellen?
Of is de importeur van de Pegasus fiets verantwoordelijk voor het leveren van een ondeugdelijk Axa defenderslot en moet ik deze aansprakelijk stellen?
Is hier jurisprudentie over en bestaat er ook een compensatie regeling?
Graag uw juridisch advies.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een e-bike met een AXA slot gekocht in 2014. Nu is de fiets gestolen, ondanks het feit dat deze op slot zat. U vraagt wie u hiervoor kunt aanspreken.

U heeft de fiets met slot gekocht van de dealer/verkoper. Deze is verantwoordelijk voor het aan u geleverde product in zijn geheel. Dus ook voor het slot. Indien u kunt aantonen dat de fiets op de juiste wijze op slot zat en de diefstal het gevolg is van een gebrek in het slot zelf zou u daarvoor de verkoper kunnen aanspreken. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het “stappenplan klachten na aankoop” op onze website.

Komt u er met de verkoper niet uit en de verkoper is een BOVAG aangesloten bedrijf, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers.