Auto gekocht binnen 4 weken kapot

Vraag gesteld door Brouwerijbart op 15 december 2016

Hallo,

Ik heb ongeveer 4 weken geleden een auto gekocht. Een audi a4 uit 2008 deze auto heeft altijd zijn onderhoud (aantoonbaar) gehad en ik ben pas de 3e eigenaar, de man van de garage was heel vriendelijk en vertelde ook dat hij de audi zelf 2 weken heeft gereden om te kijken of hij ook mankementen of iets dergelijks had dit doen hun altijd met auto's net als het nakijken van alle aut's die hun binnen krijgen. Het was allemaal perfect en kwam met de man tot een mooie prijs zo mee zonder inruil en zonder garantie ( dit leek mij compleet overbodig gezien de staat van onderhoud en de ervaringen van de garagehouder)dus ik heb de auto een week later opgehaald. In de 2 weken die daaroo volgden hoefde ik voor mijn werk niet de rijde dus dit bleef beperkt tot korte stukjes in de weekenden, het viel me wel op dat de startmotor de motor altijd maar moeilijk aan de gang kreeg accu getest die was goed dus ik dacht het zal wel aan mij liggen, vervolgens als hjj koud was sloeg hij heel snel af was echt heel lastig wegrijde in zn 1 als je eenmaal gang had was het klaar maja ik dacht ook toen zal wel aan mij liggen aangezie ik van een automaat naar een handbak ben over gestapt. Week nr 3 moet ik weer naar mijn werk op en neer zo''n 160 km starte weer niet echt fanatiek en vond hem ook anders klinken , dag 2 hetzelfde alleen nu hoorde ik elke x als ik even boven de 2000 toeren kwam een geluid dat klonk als een plastic kapje dat trilde maar onder de 2000 toeren was het weer weg doorgereden naar me werk, diezelfde middag rijd ik van minn werk weg en nog steeds boven de 2000 toeren datzelfde geluid maar dit nam toe werd steeds luider, ik denk ik ga bij de eerste beste garage aan vervolgens 10min later auto begint in te houden en de herrie is nu consta t en hard ik parkeer hem in de berm waar hij uitvalt, de anwb gebeld die wou horen hoe hij klonk nou hij schreeuwde gelijk doe uit dat is je motor, vervolgens heeft hij mij naaar een garage gesleept . Daar de auto lateb staan voor diagnose stellen, heb contact met de dealer gehad die was heel verbaasd en had dit ook nirt verwacht in overleg met hem mocht de garage waar de auto nu stond de diagnose stellen. Conclusie ik geloof het nog niet JE KRUKAS IS GEBROKEN zoals het nu lijkt moet er een hele andere motor in wat bij elkaar een slordige 3 tot 4000 euro moet kosten, wil morgen de dealer bellen dies is al op de hoogte over wat nu te doen de garage waar de auto nu staat zegt van ja het is jou keuze geweest om er geen garantie bij te kopen hierdoor voel me zo enorm bedonderd, wat is mijn recht? Ik weet het niet meer alvast bedankt gr bart

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vier weken terug heeft u bij een dealer een Audi A4 uit 2008 gekocht, zonder garantie. Nu blijkt de krukas gebroken te zijn, met als resultaat dat de motor vervangen moet worden. Kosten circa € 4.000,-. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Zoals u het geluid heeft omschreven, lijkt het er sterk op dat het breken van krukas is veroorzaakt door de distributieketting. Van Audi's met een TFSI/FSI motor (bj 2007 - 2012) is bekend dat deze vaak te kampen krijgen met distributieprobleem en hoog olieverbuik.

Allereerst moet uit een expertise blijken wat de oorzaak is van het breken van de krukas. Pas als dat duidelijk is, kan worden beoordeeld voor wiens rekening de herstelkosten zullen komen.

Indien het garagebedrijf Bovag lid is, moet u nagaan of de Bovag garantie wel op juiste wijze is uitgesloten door de verkoper. Op grond van art 15 lid 3 Bovag voorwaarden heeft u - bij aanschaf van een auto > € 4.500,00 - recht op minimaal 6 maanden Bovag garantie, tenzij u uitdrukkelijk en schriftelijk afgezien heeft van de garantie (dient extra paraaf van u bij te staan voor akkoord).

Mocht de garantie op juiste wijze uitgesloten zijn, dan kunt u eventueel nog wel een beroep doen op de wettelijke garantie (ofwel; conformiteit art 7:17 BW e.v.). De auto voldoet immers niet aan de redelijke verwachting uitgaande van onder meer: prijs, bouwjaar, kilometrage, informatie verkoper etc.

Mocht blijken dat het breken van de krukas veroorzaakt is door de distributieketting, dan zou u tevens zich kunnen beroepen op dwaling. Verkoper behoort immers te weten dat bovengenoemde Audi's veelvuldig dergelijke klachten hebben/geven.

Meer informatie over klachten na aankoop en dwaling bij aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Brouwerijbart:

Bedankt voor uw snelle reactie, het gaat in dit geval om een diesel, dat was ik vergeten te melden, de dealer heeft opdracht gegeven aan de huidige garage om diagnose te stellen, hun hebben geconstanteerd dat de krukas gebroken is en verder hebben ze nog niet gekeken, ik zal morge contact opnemen met de dealer omdat er dus wel uit moet komen waarom de krukas gebroken is, zijn er ook juristen die als vakgebied de auto branche heeft? die heb ik wel nodigben ik bang ik wil geen fouten maken of stappen overslaan waarmee ik mijn rechte verspeel. De garage is bovag lid en bosch car service punt. Staat een verhaal op hun site over de service en garantie maar dat is maar net hoe je het leest Mvg bart



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Er wordt inmiddels gezocht naar de oorzaak van het breken van de krukas. Dit zult u af moeten wachten.

Het is wel belangrijk dat u de verkoper in alles betrekt. Deze is immers degene die u juridisch gezien kunt aanspreken. U moet de verkoper dan ook de gelegenheid geven om de auto te onderzoeken en/of te herstellen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken kunt u gebruik maken van het stappenplan klachten na aankoop op onze website.



***

Reactie van Brouwerijbart:

bedankt voor uw reactie,

de communicatie met de garage loopt via de dealer waar ik de auto gekocht heb.
ik zal vanmiddag de dealer opbellen om te horen waartoe hij bereid is dus dat moet ik dus even afwachten maak ik op uit uw antwoord?

alvast bedankt gr Bart



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Het is inderdaad verstandig nu eerst de reachtie van de garage af te wachten. Afhankelijke daarvan kunt u dan een volgende stap zetten.



***

Reactie van Brouwerijbart:

Hallo, even een update de garage is opzoekgeweest naar een oorzaakvan het breken van de krukas maar kan dus niks vinden distriebutie staat op tijd en op spanning, het blok had op alle benodigede punten olie dus de oliepomp werkte ook nog gewoon, kop en zuigerd bekeken met endoscoop daar mankeerde ook niks aan, de garage weet nu niet meer waar hij verder moet kijken , de dealer kwam met het voorstel dat als ik de garantie kosten en korting betaal aan nem die ikgenoten heb dan koopt hij een gereviseerde motor en zorgt ook voor de in en uitbouw maar dit wil hij alleen als er dus een oorzaak boven water komt waaruit blijktdat ik dit nietveroorzaakt kan hebben. Ikhoor graag an u.

Mvg bart



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

De garage kan geen oorzaak vinden voor het breken van de krukas. Zonder bewijs dat u de schade niet zelf heeft veroorzaakt wil de dealer niets doen.

Het uitgangspunt is als volgt:

U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Uw auto is 8 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.

In uw geval is het gebrek binnen 6 maanden ontstaan. Het is dan op grond van de wet zo dat het vermoeden is dat de auto zo is geleverd. Er is in dit geval geen bewijs voor de oorzaak, maar ook geen bewijs voor het feit dat u zelf de oorzaak zou kunnen zijn. Het vermoeden dat de auto met dit gebrek is geleverd blijft dan ook staan.

De verkoper zal u tegemoet moeten komen door in elk geval een groot deel van de kosten op zich te nemen. Doet hij dit niet zijn verdere juridische stappen noodzakelijk. Daar zijn ook tijd en kosten mee gemoeid. Ik kan mij voorstellen dat ook de verkoper daar niet op zit te wachten. Geeft u duidelijk aan dat de wet in dit geval duidelijk aan uw kant staan.