Markering in/uitvoegstrook autoweg.

Vraag gesteld door Herman Wes op 02 maart 2016

Hallo,

Ik wilde graag weten hoe de juridische aftekening is van de aan te brengen markeringen van de in en uitvoegstroken bij autowegen.

Zelf dacht ik dat bij een autoweg een korte invoegstrook aanwezig was en bij een autosnelweg een langere invoegstrook die over gaat op de vluchtstrook waar gebruik van gemaakt zou mogen worden.
Tussen de in/ uitvoegstrook en de rijbaan zou een blok markering de strook scheiden van de rijbaan.

Kan en mag de eigenaar van de weg deze regels wijzigen?
Zodat er voor het overige verkeer vreemde situaties ontstaan?

Hopelijk is er iemand die weet wat nu de wettelijke wijze in van de uitstraling van de markeringen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt zich af hoe hoe de juridische aftekening is van de aan te brengen markeringen van de in- en uitvoegstroken bij autowegen.

De lengte van invoegstroken en de bijbehorende markering is opgenomen in ontwerprichtlijnen. Een wegbeheerder dient hieraan te voldoen tenzij er dringende redenen zijn om daar van af te wijken. Soms is de invoegstrook erg kort bijvoorbeeld omdat er een smal viaduct of brug ligt direct na de invoegstrook. De markering bestaat uit een blokmarkering, maar soms wordt er eerst een stuk met ononderbroken strepen aangebracht om het invoegen soepeler te laten verlopen. De invoeger heeft dan meer gelegenheid om zijn snelheid aan te passen aan het verkeer op de doorgaande strook.

Voor meer informatie over dit onderwerp, verwijs ik u graag naar het CROW.