Auto total loss op voorschade: hoeft tegenpartij niet voor achterschade te betalen?

Vraag gesteld door MW12 op 01 december 2015

Hallo,

Wij hebben een kop-staart botsing gehad: Wij reden eerst in op een stilstaande auto voor ons en zijn toen van achteren aangereden. Beide botsingen leverden schade op.
De auto wordt economisch en technisch total loss verklaard, en dat kan op basis van enkel de voorschade (waar wij dus verantwoordelijk voor zijn.)
De schade-expert van de verzekering van de tegenpartij zegt dat zij alleen vergoeden wat de auto nu (bij de opkopers) minder waard is en niet wat de echte schade is aan de achterkant, wat ze dus zouden moeten vergoeden als de auto niet tl was.
Is dit correct? Of hebben wij recht op meer vergoeding?
Mvg

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een kop-staart botsing gehad waardoor de auto nu economisch en technisch total loss is verklaard. U vraagt of het correct is dat de schade-expert van de tegenpartij aangeeft dat alleen de restwaarde wordt vergoed.

Dit is inderdaad correct. De restwaarde van een auto wordt vastgesteld nadat een aantal opkopers een bod heeft gedaan op de beschadigde auto. De opkopers worden door de expert ingeschakeld.

Meer lezen over total loss en dag- en restwaarde en meer informatie over de Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS). In deze overeenkomst staan een beperkt aantal standaard botsingsituaties, waarin een vaste schadeverdeling wordt aangehouden.