Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanwezigheidssensor Renault Clio komt door bekleding stoel heen. Moet ik dit accepteren?

Vraag gesteld door joedelta op 31 oktober 2016

Ik heb in 2015 een nieuwe Renault Clio (1.5 dCi estate) gekocht. In augustus van 2016 viel me op dat er vreemde strepen/verkleuringen in de bestuurdersstoel te zien zijn. Ik heb dit gemeld bij mijn dealer. Deze zegt dat het de aanwezigheidssensor is. Die zit in de stoel en na verloop van tijd ga je die blijkbaar door de bekleding heen zien en gaat de bekleding zich er naar vormen. De dealer kon/wilde hier niets aan doen. Ik heb inmiddels van andere Renault Clio rijders begrepen dat zij ook last hebben van dit fenomeen. Ik maak me zorgen over de kwaliteit van de bekleding. Nu zie je al de vorm en ontstaat er een verkleuring, maar de auto is nu nog geen 2 jaar oud. Ik vrees dat de bekleding binnenkort misschien al vroegtijdig door gaat slijten. Daarnaast ziet het er gewoon niet uit, de vale plek die je ziet in de bekleding van deze auto van nog geen 2 jaar oud. Moet ik dit maar accepteren, of kan ik iets ondernemen?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in 2015 een nieuwe Renault Clio gekocht. U heeft onlangs geconstateerd dat de aanwezigheidssensor door de bekleding te zien is en de bekleding is beschadigd.

Van een nieuwe auto hoeft u niet te verwachten dat er binnen twee jaar schade ontstaat aan de bekleding als gevolg van de aanwezigheidssensor. Ik raad u dan ook aan de verkoper hierop aan te spreken.

Mogelijk is er nog sprake van garantie. Als dat niet het geval is, dan bestaat er ook een vorm van een soort wettelijke garantie. Dit wordt ook wel conformiteit genoemd.

Volgens de wet kunt u namelijk herstel van het gebrek of vervanging van het product eisen van de verkoper, als de auto niet de eigenschappen bezit die u op grond van de overeenkomst mag verwachten.

Meer lezen over klachten na aankoop.