Reparatie aan de delta as van de caravan binnen de garantie periode waarbij de dealer beweert dat ik door een kuil of put ben gereden en daarom niet wil vergoeden.

Vraag gesteld door Wim Nova op 29 april 2015

In de garantie periode van mijn caravan blijkt na 18000km de wiellagers en de banden versleten te zijn en de remsegmenten niet. Bij verder navraag wordt door de dealer afspraak gemaakt met Triorep voor nader onderzoek. Na onderzoek blijkt dat zowel rechts als links de toespoor extreem te zijn met banden slijtage als gevolg. Links kan bijgesteld worden en rechts niet. Advies is om de asrubbers aan beide zijden te vervangen. Dit gebeurt, de dealer wil niet betalen. Vervolgens zelf opdracht gegeven voor reparatie omdat ik met een veilige caravan wil rijden en niet na weer 1800 km kogellagers en banden wil vervangen. Nu wil de dealer de factuur van Triorep niet betalen. Reden je bent door een put gereden en bent waarschijnlijk altijd te zwaar beladen( tijdens de reparatie was het gewicht van de caravan hoog(1600 en maximaal 1700Kg) door extra tentmateriaal in de caravan na de stalling periode). Verder brief naar Hymer gestuurd die van niets weet. Nu is de dealer met Alko bezig. Mijn idee om tijd te rekken. De reparatie is in januari 2015 uitgevoerd. Indien gewenst kan ik volledige briefwisseling opsturen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Uw caravan is gerepareerd. De dealer waar u de caravan gekocht heeft wil de reparatie niet vergoeden. U heeft nog wel garantie.

Als er sprake is van garantie dient de verkoper het door u gemelde gebrek te verhelpen, tenzij de verkoper aannemelijk kan maken dat  het gebrek een gevolg is van bijvoorbeeld verkeerd gebruik. In dat geval zijn de kosten voor reparatie voor u. De dealer geeft aan dat het gebrek een gevolg is van te zware belading of bijvoorbeeld het rijden over een put. Navraag bij onze technische experts leerde mij dat het gebrek hier inderdaad door zou kunnen zijn veroorzaakt. Om hier zeker van te zijn zou er een onderzoek moeten plaatsvinden. In uw geval is de schade al gerepareerd. Of er onderdelen zijn achtergehouden voor onderzoek zou u nog na kunnen vragen. Ook zou u dit voor kunnen leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen als u er niet uitkomt met de dealer. Als de onderdelen nog beschikbaar zijn kan ook bij de Geschillencommissie zo'n onderzoek plaatsvinden. (www.degeschillencommissie.nl) De importeur zelf kunt u juridisch niet aanspreken. De dealer is in dit geval uw tegenpartij.

Voor meer informatie over de te nemen stappen verijs ik u naar het stappenplan op onze website:http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop