Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EGR koeler kapot in Seat Ibiza ST 1.2 TDI

Vraag gesteld door Fokko Aldershoff op 1 mei 2017

Wij hebben een Seat Ibiza ST 1.2 TDI uit 2011. Met sjoemelsoftware. Afgelopen week ging het controlelampje motorstoring branden. Bij de Seat dealer bleek dat de EGR koeler kapot is en vervangen moet worden. Reparatie kost ongeveer 900 euro, dit is voor 5-6 uur arbeid en vervangende onderdelen. Auto is van mei 2011, door ons gekocht in najaar 2015 met 101000 km op de teller en BOVAG garantie. Heeft nu 148000 km gereden. "Sjoemelsoftware" is (nog) niet verwijderd, mede doordat er veel gevallen bekend zijn van vergelijkbare 1.2 TDI modellen (Volkswagen, Seat, Skoda) dat er daarna problemen ontstonden. Akkoord gegaan met reparatie, puur omdat we de auto snel weer nodig hebben. Ik vind het echter een erg dure reparatie, zeker voor een bekend probleem bij dit type auto. Is het reëel om om coulance te vragen? Staan wij in ons recht, omdat het een bekend probleem is, en ondanks dat de sjoemelsoftware nog niet verwijderd is?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Seat Ibiza ST 1.2 TDI uit 2011 (148.000 km). U heeft de auto in het najaar gekocht (101.000 km) inclusief BOVAG garantie. De EGR is nu aan vervanging toe. Kosten circa € 900. Nu dit een bekend gebrek is bij dit type motoren, vraagt u zich af of u niet in aanmerking komt voor coulance.

Problemen met EGR komen bij Seat (Volkswagen en Skoda) ook veelvuldig voor, voordat er een software update heeft plaatsgevonden.

Wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW e.v.)
Als u een auto koopt moet die wettelijk gezien voldoen aan de redelijke verwachtingen die u ervan op grond van de overeenkomst mag hebben. Bij normaal gebruik van de auto mag u verwachten dat de auto geen dergelijk gebrek vertoont.

Voor een beroep op conformiteit is het essentieel dat u zich wendt tot de verkoper, teneinde deze in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Kosteloos herstel
De verkoper moet u dan ook een kosteloze oplossing aanbieden (art 7:21 lid 2 BW).

Geschillencommissie
Mocht de verkoper hiermee niet akkoord gaan, dan kunt u het geschil nog aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper is immers aangesloten bij de BOVAG.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.