Voorstel n.a.v. non-conformiteit injectoren

Vraag gesteld door Charles1970 op 09 juli 2018

Ik rijd een BMW 523i (E60) uit 2007. De auto is sinds 2011 (en 113.000 km) in mijn bezit en in onderhoud (reparaties, alle beurten en zelfs enkele zomer- en winterchecks) bij een officiële BMW garage. Ik ben klant bij deze garage sinds 2006.

In 2014 / 156.000 km is een injector kapot gegaan. Alle zes de injectoren zijn toen preventief vervangen. Evenals de katalysator, want die is kapot gegaan door de defecte injector (volgens BMW). Reparatiekosten: € 3600.

Een maand geleden (juni 2018) vertoonde de auto eenzelfde probleem. De sleepdienst heeft de auto uitgelezen en dezelfde foutcode als vier jaar geleden verscheen op het scherm. Ik heb deze code opgezocht en met mijn lekenkennis uitgezocht dat er probleem is met de DME, de injectoren of de kabels die er tussen liggen. De kilometerstand bedraagt circa 198.000 km, dus 40.000 km sinds 2014.

De BMW garage heeft in eerste instantie inderdaad geconstateerd dat een injector defect is. Reparatiekosten: € 1194. Ik merkte op dat het wel heel vreemd is dat na 40.000 km al een injector defect is en geef opdracht om (tegen betaling van € 130) eerst de kabel te controleren op breuken en corrosie.

De kabel wordt gecontroleerd en meteen erachteraan, zonder toestemming(!) wordt de defecte injector vervangen. Dan blijkt dat de DME secundair, volgens de BMW garage door kortsluiting van de injector, eveneens defect is. De totale kosten, dus inclusief vervanging van de DME, preventief vervanging van alle injectoren en de bobines en bougies: € 4248. Daarbij wordt door BMW opgemerkt dat ze pas een diagnose kunnen stellen na vervanging van de DME. Met andere woorden, wat de daadwerkelijke kosten zullen zijn is een open eind.

Ik las in een eerder besproken casus op de ANWB site dat de gemiddelde levensduur van dergelijke injectoren circa 150.000 km is. Derhalve stel ik dat de garage een wanprestatie heeft geleverd. Met een beroep op de non comformiteitsbeginsel heb ik de garage verzocht om deze reparatie voor haar rekening te nemen.

De garage heeft aangeboden om 60% van de kosten te dekken, waarbij in eerste instantie alleen de noodzakelijke onderdelen worden vervangen (en dus niks meer preventief).

Gelet op het feit dat de injector slechts 40.000 km heeft gereden, de injector is vervangen zonder toestemming, dat de DME is defect gegaan door deze defecte injector, dat de garage zelf heeft gezegd dat deze injectoren meer problemen geven dan de generatie hiervoor én dat deze auto door deze garage is onderhouden, wat vind u van dit aanbod?

Hartelijk dan voor uw reactie.

NB Ondanks dat de injectoren meer probleem geven, is de prijs van de injector sinds 2014 met meer dan € 100 per stuk gestegen (Van € 93,64 naar € 193,64).

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft vier jaar geleden een reparatie laten uitvoeren aan uw auto. De injectoren zijn onder meer vervangen. Nu heeft u na vier jaar hetzelfde probleem. Weer moeten injectoren worden vervangen. De garage biedt u aan 60% van de rekening op zich te nemen.

De door u gemelde problemen met injectoren zijn vaker gemeld. De vraag is nog wel wat nu de oorzaak is van het feit dat de injectoren wederom vervangen moeten worden. Van onze deskundige heb ik echter begrepen dat het niet waarschijnlijk is u deze schade zou hebben veroorzaakt. Het moet dus inderdaad waarschijnlijk worden gezocht in de injectoren zelf. U mag hiervan een beduidend langere levensduur verwachten dan 40.000 euro. Het is daarbij ook verstandig om preventief ook de andere injectoren te vervangen.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt, dus ook van de vier jaar geleden geleverde injectoren. U hoeft bij normaal gebruik en onderhoud deze kosren nog lang niet te verwachten. Het zou dan ook redelijk zijn als de dealer u meer tegemoetkomt dan nu het geval is. Ook mag u preventief vervangen van de andere injectoren verwachten, grotendeels op kosten van de garage. Een tegemoetkoming van 60% is echt aan de lage kant. De garage zal echt met een hogere bijdrage moeten komen.

Komt u er niet uit met de garage, dan kunt u terecht bij de Gecshillencommissie Voertuigen.

Voor de wijze waarop u de dealer kunt aanspreken verwijs ik u graag naar ons stappenplan klachten na aankoop.