Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe kan ik bezwaar maken tegen een torenhoge rekening voor niet gevraagde reparaties?

Vraag gesteld door Willem W. op 23 april 2015

Mijn klassieke Mercedes 420 SE liep goed op LFP en slecht op benzine. Ik taxeerde dat het injectiesysteem (onder liefhebbers de 'spinnekop' genoemd) defect zou kunnen zijn. Ik informeerde bij een lokale MB-klassiekersgarage naar een gebruikte spinnekop. Met raadde dat af omdat er mogelijk ook iets anders mis zou kunnen zijn. Als ik de auto even kon missen dan wilden ze tussen de bedrijven door wel even nagaan wat het probleem was. Na een week werd ik gebeld dat de spinnekop idd defect was, maar dat er een goed gebruikt exemplaar voor rond € 400,-- was. Er kon misschien nog wel wat af en over de werkplaatskosten hoefde ik me geen zorgen te maken - daar zou soepel mee worden omgegaan. Dat leek me prima - de zaak lag nu toch al uit elkaar. Later werd ik gebeld dat het inlaatsysteem moest worden gereinigd en weer later dat de brandstofpomp niet goed werkte. Het kostte wel wat uren maar dat zou allemaal erg meevallen en dat gold ook het materiaal dat van eigen donorauto's afkwam. Het ging er vooral om dat dit soort prachtige klassiekers op de weg moet blijven - daar werd eer in gelegd. Sterker nog: de auto zou pas worden afgeleverd als hij in perfecte staat verkeerde. Ik was geroerd door zoveel toewijding. Toen de auto eenmaal klaar was kwam de aap uit de mouw. Alle mooie en blijmoedige berichten ten spijt, werd er een berekening gemaakt die uitkwam op € 2.700,--. Ik heb direct gezegd dat dit absoluut onacceptabel was. Daags later viel er een factuur op de deurmat van € 2.550,--, inclusief een korting van € 428,--. Er was van alles hersteld, gecontroleerd en afgesteld tot aan het gangbaar maken van de remmen en het herstellen van de stuurspeling toe. Ook werd er € 180,-- (ex btw!) aan brandstofkosten in rekening gebracht. Zou ik niet binnen drie dagen betalen, dan verviel de korting. Daar tekende ik onmiddellijk een schriftelijk en gemotiveerd bezwaar tegen aan. Ook deed ik daarbij een m.i. realistisch betalingsvoorstel. Een paar dagen later kwam de reactie van het garagebedrijf: een nieuwe factuur (met dezelfde datum en factuurnummer) zonder de korting en met stallingskosten vanaf het moment waarop ik de rekening afwees, nu € 3.232,10. De auto werd vastgehouden. Zou ik niet binnen 48 uur betalen dan zou een incassobureau worden ingeschakeld. Tegen deze 'factuur' heb ik eveneens bezwaar aangetekend, waarop geen reactie volgde. Nu, een maand later, heb ik een betalingsverzoek ontvangen van een incassobureau/advocatenkantoor. Die ga ik een brief sturen met mijn kant van het verhaal en de beide bezwaarschriften. Wat kan ik nu het beste doen? Afwachten wat het incassobureau doet? Zelf naar de rechter stappen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto naar een garage gebracht voor reparatie. Gaandeweg is er van alles gerepareerd. Er is diverse malen contact geweest over onderdelen die nagekeken of vervangen zouden worden. Nu wordt u geconfronteerd met een hoge rekening. Er is zelfs een incassobureau ingeschakeld.

Allereerst zult u een brief met uw standpunten naar het incassobureau moeten sturen. U zou daarin een voorstel kunnen doen van het bedrag dat u wel bereid bent te betalen. Er is immers wel gerepareerd, er zijn onderdelen ingebouwd en uw auto is nagekeken. Dit zult u in ieder geval moeten vergoeden. Vervolgens gaat de discussie over de rest van de rekening.

De garage heeft een gespecificeerde rekening overlegd. Zij hebben werkzaamheden verricht aan uw auto. U zult aannemelijk moeten maken dat er voor bepaalde zaken geen opdracht is gegeven. Alleen als u dit kunt aantonen heeft het zin om verdere stappen te nemen. Vervolgens is het ook van belang de eventuele verdere kosten niet op te laten lopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten die het incassobureau aan u kan doorberekenen en de stallingskosten. Voor de  incassokosten moet u overigens wel eerst zijn gewaarschuwd.

Het is dan ook in dit geval raadzaam om eerst met het incassobureau in contact te komen. Mocht daar niets uitkomen is een tweede optie ook om de rekening "onder protest" te betalen. (op de rekening aantekenen "onder protest betaald") U behoud dan het recht om op de rekening terug te komen maar krijgt wel uw auto terug en de kosten lopen niet verder op. U zult dan wel zelf naar de rechter moeten stappen om een deel van de rekening terug te vorderen. Het risico dat u vervolgens loopt is dat u de verdere kosten van de procedure dient te vergoeden als de rechter u niet in het gelijk stelt.

 



***

Reactie van Willem W.:

Beste ANWB-expert,
Al in uw eerste antwoord-zin gaat u van een foute veronderstelling uit. U stelt namelijk dat ik de auto 'voor een reparatie' naar de garage heb gebracht. Dat is niet het geval. De auto is naar de garage gegaan voor een diagnose. Ik wilde simpelweg weten wat het probleem was. De werkzaamheden die daarna volgden zijn alle op initiatief van de garage zelf gebeurd. In enkele gevallen zijn ze vooraf gemeld en heb ik er toestemming voor gegeven. In de andere gevallen is het achteraf gemeld onder de noemer "het moest echt gebeuren........maar wij willen echt een perfecte auto afleveren.....wij zijn echte liefhebbers".

En nu vindt u dat ik moet bewijzen dat ik geen opdracht heb gegeven? Als expert zou u moeten weten dat als ik een rekening krijg, degene die hem mij stuurt de rechtmatigheid ervan moet kunnen aantonen.

Ik wil een ander advies. Ik ben lang genoeg lid van de ANWB (38 jr.) om behoorlijk behandeld te worden.
Mvg
Willem W.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

De auto is naar de garage gebracht voor een diagnose maar vervolgens is er ook aan de auto gewerkt en zijn er onderdelen vervangen. Hierover is met u contact geweest. U vraagt om een ander advies, maar dat kan ik u niet geven. De garage heeft een rekening voorgelegd voor gedane reparaties. U geeft aan contact te hebben gehad met de garage en in enkele gevallen toestemming heeft gegeven om te herstellen. Dit gaat verder dan een diagnose. U stelt nu dat de garage zonder toestemming heeft gerepareerd. Als u dit aannemelijk kunt maken kunt u bezwaar meken tegen de rekening. Het niet door u betwiste bedrag moet u in ieder geval betalen. Voor de te nemen stappen verwijs ik u naar mijn eerder gegeven advies.