Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantietermijn bij onderdelen (lambda sondes)

Vraag gesteld door mbesjes op 18 augustus 2016

Beste ANWB,
Maart en juni 2015 zijn de lambda sondes in mijn Nissan Almera (bouwjaar 2002) vervangen. Daags voor de APK-keuring afgelopen week schoot weer het storingslampje aan, deze is uitgelezen en nu blijken beide sondes wederom stuk. Nissan Nederland geeft schijnbaar 1 jaar garantie, dus valt het buiten hun garantietermijn. Echter, volgens mij schrijft de Europese wet 2 jaar voor én daarbij mag in mijn optiek van een lambdasonde een langere levensduur verwacht worden dan een jaar en een beetje. Ze willen mij weliswaar tegemoet komen in de kosten, maar ik ben van mening dat beide sondes dus onder het mom van garantie vervangen zouden moeten worden. Het garagebedrijf (aangesloten bij BOVAG) is echter een andere mening toegedaan en houdt vast aan de garantietermijn die Nissan stelt. Graag jullie mening hierover!

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

In maart en juni 2015 zijn twee lambdasondes in uw auto (Nissan Almera, bouwjaar 2002) vervangen. Nu zijn de beide sondes wederom defect. Nissan Nederland geeft een 1 jaar garantie, dus stelt dat het gebrek buiten de garantietermijn valt. De garage (aangesloten bij BOVAG) houdt zich aan dit standpunt en is slechts bereid tot een tegemoetkoming in de kosten. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Conformiteit
De door garage afgegeven garantie is in dit geval 1 jaar. Deze is verlopen. Naast deze garantie bestaat er nog een soort wettelijke garantie. Deze wordt ook wel conformiteit genoemd (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). Op grond van dit artikel mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van hetgeen u koopt. Van een lambdasondes mag volgens onze technisch experts verwacht worden dat deze niet zomaar kapot gaat.
Tenzij de garage kan aantonen dat sondes defect zijn geraakt door uw eigen handelen, moet hij de twee lambdasondes dus kosteloos vervangen of repareren.

Geschillencommissie Voertuigen
Mocht u er met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u het geschil eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u naar onze website.