fout bij CJIB

Vraag gesteld door CJIB op 27 mei 2015

ik had te hard gereden en kreeg van het CJIB een brief om te betalen.
Ik heb dat betaald.
nu krijg ik een aanmaning + verhoging.
eea uitgezocht, wat blijkt:
1. het bedrag is terug gestort, omdat er een foutief betaling kenmerk gebruikt zou zijn.
2. ik kijk niet zo veel naar mijn bankafschriften, dus had ik dit niet in de gaten.
3. ik betwist dat er een verkeerd betaling kenmerk gebruikt zou zijn, maar al zou dat zijn, ik heb toch betaald, dat kan toch geen reden zijn.
vraag: ik wil tegen die onterecht verhoging protesteren. Hoe moet ik dat aanpakken?
met vr.gr., J.Gondrie

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een aanmaning met verhoging van het oorspronkelijk boetebedrag van het CJIB ontvangen, omdat uw betaling niet zou zijn ontvangen als gevolg van een foutief betalingskenmerk.

Volgens het CJIB geldt dat wanneer u bij uw betaling aan het CJIB geen of een onjuist betalingskenmerk hebt vermeld, zij naar aanleiding van uw betaling controleren welke vorderingen op uw naam open staan. Om dit te kunnen vaststellen moeten de naw (naam, adres en woonplaats)-gegevens vermeld zijn bij uw betaling. Als dan blijkt dat er een vordering open staat die gelijk is aan het bedrag dat u hebt overgemaakt, dan wordt uw betaling op die vordering geboekt.

Als er inderdaad geen juist betalingskenmerk is gebruikt en er geen naw gegevens vermeld waren, kunt u helaas niets doen tegen de verhoging.