Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wij hebben onlangs een Ford Ka gekocht van 3.5 jaar oud. Bij het poetsen kwam ik erachter dat er bij de handvat van de achterklep een roestplek zit. Wat zijn mijn rechten??

Vraag gesteld door Bert Smeets op 27 mei 2015

Ik heb contact opgenomen met de dealer waar de auto nieuw is verkocht. Deze vroeg is het onderhoudsboekje ingevuld, nee dat is niet gebeurt dan kunnen wij niks voor u betekenen. Toen bij ons waar wij wonen naar de Ford dealer geweest en het zelfde antwoord. Het boekje is bij aflevering al niet ingevuld !! Toen Ford Nederland gemaild en op het einde werd gezegd op roest op buiten uit zit maar twee jaar garantie. Volgens mij is iets bij de montage van het handvat van de achterklep mis gegaan. Ik moest maar naar de dealer gaan waar ik de auto gekocht heb dit is een Opel dealer. Wat zijn mijn rechten ?? Ik heb diverse mails waar alles instaat indien u daar interesse in heeft kan ik u die mailen. In afwachting op u reactie met vriendelijke groet Bert Smeets Herkenbosch

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft onlangs een Ford Ka gekocht van 3,5 jaar oud waarbij roest is ontstaan bij het handvat van de achterklep. 

In de meeste gevallen geldt er enkel garantie op doorroetsen van binnenuit. Roest van buitenaf valt nooit onder de garantie. Wanneer er sprake is van een gebrek binnen de garantietermijn, dan kunt u het beste daarop als eerste een beroep doen. U hoeft dan in eerste instantie niets te bewijzen. Maar als de garantieclaim wordt afgewezen, zoals bij u het geval is, dan moet u wel aantonen dat de roestvorming niet van buitenaf komt. Dit is lastig, maar een expert zou dit mogelijk vast kunnen stellen.  

Als bij levering van de auto de oorzaak van roest al aanwezig was, zoals een probleem in de laklaag zelf (doordat deze bijvoorbeeld onjuist is aangebracht) en dit niet te wijten is aan een externe oorzaak, dan kunt u mogelijk nog een beroep doen op non-conformiteit. Een auto dient te voldoen aan hetgeen op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten. Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen, dan is er sprake van non-conformiteit. U dient de verkoper hierop aan te spreken. In uw geval dus de Opel-dealer. 

Meer informatie vindt u nog op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop



***

Reactie van Fredje45:

Beste ,

Het gaat hier over de gevolgschade van een in de productie verkeerd gemonteerde handgreep achterklep van u ford Ka Naar het schijnt is in 2011 een schrijven uitgevaardigd naar div dealers het advies voor een wijziging van de handgreep montage, geen terugroep actie vanuit het dealerschap wat wel de normaalste gang van zake zou zijn geweest.op de productielijn in de fabriek is al een wijziging doorgevoerd, en het probleem verholpen.
Ook ik word door ford Nederland niet gehoord om mij schadeloos te stellen,wel een coulance voorstel €75 voordeel altijd vanaf begin in onderhoud bij de dealer.