Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verborgen gebrek bij aankoop in Duitsland

Vraag gesteld door Laura58 op 8 juni 2018

Ik heb enkele weken terug een auto gekocht bij een erkende Toyota garage in Duitsland ( bouwjaar 2014, km stand 60000, Yaris). Nu blijken de achterremmen niet APK-waardig. Dit herstellen gaat ca 350 euro kosten. Kan ik hiermee aankloppen bij de betreffende garage? Moeten zij mij juridisch helpen? Ik hoeverre is hier het Nederlands recht van toepassing? Er zit nog 1 jaar fabrieksgarantie op.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft bij een dealer in Duitsland een gebruikte Toyota Yaris (2014/60.000 km) aangeschaft. Korte tijd na levering blijken de achterremmen niet deugdelijk. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Vraag is of er sprake is van een gebrek aan het remsysteem zelf of dat er sprake is van versleten remblokken en remschijven?

Fabrieksgarantie
Als er sprake is van een gebrek (geen gebruikelijke slijtage) aan het remsysteem zelf, dan zou dit onder fabrieksgarantie bij een Toyota dealer hersteld moeten worden.

Wettelijke garantie
Indien er sprake is van overmatige slijtage aan bijvoorbeeld de remblokken en/of remschijven, dan kunt u bij de dealer in Duitsland verhaal halen op grond van de wettelijke garantie (komt voort uit een Europese regelgeving).

Omgekeerde bewijslast
In heel de EU geldt, dat - wanneer een product niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst - het aan de verkoper is om te bewijzen, dat het gebrek (inclusief versleten remblokken/remschijven) bij levering niet al aanwezig was. Deze omgekeerde bewijslast geldt tot zes maanden na levering.

Reparatiekosten
Op grond van de wettelijke garantie dient de Duitse dealer de gebreken te herstellen. De kosten die hiermee gemoeid zijn, komen voor rekening en risico van de dealer. Dit is een procedure bij het Europees Hof bevestigd.

Europees Consumenten Centrum
Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, of deze geen dekking bieden, dan kunt u als consument nog altijd wel een beroep doen op de kostenloze dienstverlening van het Europese Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende consumenten geschillen).