Hoe zit het met boete uit Oostenrijk mbt afstand vrachtwagen

Vraag gesteld door Daar op 20 januari 2018

Wij kregen op 20j januari een boete met de gedateerde datum van 8 ,januari. Het gaat om een boete voor te weinig afstand houden. 26 met IPV de 50 met die verplicht is. Geprobeerd te bellen, maar blijkt anoniem te zijn. Kan dus niet reageren op welke manier dan ook. Volgens ons reden we op dat moment in een file. Hoe kunnen we dit aanpakken of reageren? Staat ook nog eens op dat we binnen 4 weken moeten betalen..... Daarvan zijn er dus al bijna twee verstreken door het late binnenkomen.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een bekeuring ontvangen vanuit Oostenrijk. De bekeuring is voor te weinig afstand houden.

U vraagt hoe u bezwaar kunt maken of kunt betalen. U geeft aan dat u de betreffende instantie niet kunt bereiken.

Veelal worden buitenlandse boetes in het Nederlands of Engels vertaald. Alleen officiële instanties kunnen kentekengegevens opvragen in een ander land. Twijfelt u over de echtheid let dan op of de volgende punten op de bekeuring staan:

-naam en adres van de kentekenhouder/bestuurder

-welke verkeersregel u hebt overtreden (met wetsartikel)

-het boetebedrag en of je administratie- procedurekosten moet betalen

-hoe u kunt betalen

-wat de gevolgen zijn van niet betalen

-welke beroepsmogelijkheden er zijn

-de gegevens van de instantie die de boete heeft opgelegd (vaak met vermelding website)

-naam van degene die de zaak behandelt.

De bekeuring wordt per post naar het huisadres gestuurd, nooit per email. Twijfelt u toch nog, bel dan met de instantie die de boete heeft opgelegd. Vaak kunt u ook op de website van die instantie een en ander controleren.

Staan deze gegevens niet op de brief of is de instantie niet te bereiken, dan kunt uw boete aan ons sturen per email: experts@anwb.nl zodat wij misschien de gegevens kunnen nagaan.

Informatie over boetes uit Oostenrijk vindt u op onze website.