Achteraf geld terugvragen ivm dwaling
Vraag gesteld door Aljavp op 21 mei 2017
In september 2015 hebben wij bij Ardea Zoetermeer een occasion gekocht. Het gaat om een Ford mondeo uit 2011. Deze had toen een kilometerstand van 135000. Tijdens de onderhandelingen over de prijs, bleef het voor ons iets boven budget. De verkoper, Kevin van der Wilk heeft toen nog met zijn leidinggevende overlegd, maar er kon niets meer van de prijs af. Kevin heeft wel als tegemoetkoming de auto een grote beurt laten geven waarbij (naar onze perceptie) de multiriem, distributieriem en waterpomp vervangen zouden worden, dit omdat het groot onderhoud bij 160.000km zou moeten plaats vinden en we nu bij deze stand een kleine beurt konden laten doen en ons dit een hoop geld zou schelen. Dit afgesproken hebbende dachten wij dat alles goed was. Toen wij de auto ophaalden waren we er blij mee. Twee dagen na aflevering reden we terug naar huis van een afspraak en hoorden we een raar geluid uit de motorkap. Dit bleek de multiriem die bijna door midden was. De wegenwacht heeft gezorgd dat we nog rustig naar huis konden rijden, maar de volgende dag moesten we direct naar de garage om dit te laten verhelpen. Bij de garage Ardea Zoetermeer vonden ze het spijtig, zij hebben netjes vervangend vervoer geregeld en een nieuwe distributieriem erop gelegd. Het bleek dat de garage de riem er al verkeerd op geplaatst had voor aflevering van de auto aan ons. In september 2016 hebben wij bij een kilometer stand van 164.000km de auto (zoals dat volgens ons hoorde) een beurt laten geven. Alles was oke, er is toen niet aangegeven dat de distributieriem vervangen zou moeten worden. De auto heeft toen enkel een kleine beurt gehad. De volgende beurt zou plaats moeten vinden na 1 jaar óf bij een kilometerstand van 184.000. Nu begon bij onze auto het linker voorwiel te kraken bij 183000 km. Omdat we dit niet vertrouwde hebben we gebruik gemaakt van de STERN assistente. De wegenwacht is gekomen en heeft geconstateerd dat er niks ernstigs was maar dat de stabilisatiestang aan het slijten was, maar dat we dit wel moesten laten maken binnen korte tijd. Daarop hebben wij directeen afspraak gepland bij de garage, en besproken tevens een beurt laten geven, omdat we bijna aan de 184.000 km zaten. Op donderdag 11 mei 2017 heb ik de auto ‘s ochtend bij de garage gebracht. Rond het middaguur werd ik gebeld door de werkplaats met het verhaal dat er inderdaad een lager stuk was, de remschijven en blokken achter vervangen moesten worden en nog een paar andere kleine dingen. Daarbij vertelde de monteur mij ook dat de distributieriem en waterpomp vervangen moesten worden, eigenlijk had dit bij deze type motor al moeten gebeuren bij 160.000km, maar dat dit waarschijnlijk vergeten was de vorige beurt. Hierop reageerde ik zeer verbaast omdat we naar mijn weten een afspraak hadden gemaakt bij de aankoop van de auto, dat dit gedaan zou worden voor aflevering aan ons. Ik heb toen gezegd dat ze alles mochten gaan vervangen behalve de distributieriem en waterpomp en dat ik daar later op terug zou komen. Ik heb hierop mijn partner gebeld en haar gevraagd: weet je nog wat ze bij aflevering van de auto hebben vervangen? Haar antwoord was; de multiriem en distributieriem en nog iets. Ik heb haar gevraagd, omdat ik aan het werk was, om dit door te geven aan de garage. Zij heeft hierop contact gehad met Kevin van der Wilk, hij kon zich niet voorstellen dat hij dat had gezegd omdat ze een bepaald aantal km vooruit denken bij het verkopen van een occasion en of daar dan groot onderhoud in zat of niet. Na mijn afspraak op het werk nam ik weer contact op met mijn partner. Zij vertelde mij het bovenstaande verhaal. Hierop heb ik contact opgenomen Kevin van der Wilk, hem eerlijk verteld dat ik het gesprek niet woord voor woord kon na produceren maar dat ik nog wel de strekking van het verhaal kon na vertellen. Kevin vertelde mij toen dat hij nog wist wie we waren en dat hij zich kon voorstellen omdat hij dat altijd doet, dat hij gezegd heeft dat het inderdaad vervangen zou worden, omdat hij het onderhoud dat tussen de 20.000 en 30.000 km na de aankoop bijna altijd bij aflevering laat doen. Het verhaal dat hij tegen mij en tegen mijn partner verteld verschilt hier nu al van. Kevin geeft aan dat hij met de werkplaats gaat overleggen wat hij voor ons kan doen. Hierop ben ik later teruggebeld door zijn leidinggevende, hij hoorde het verhaal aan en bleef terugkomen op de lagers, waarvan ik heb aangegeven dat ik het geen probleem vond om die te betalen. Hij wilde geen ja/nee discussie en ging niet meer in op het verhaal dat Kevin van der Wilk aan mij vertelde. Ik probeerde er nog tussen te komen en mijn verhaal te doen. Hij vertelde mij aan de telefoon dat hij het vervelend vond en dat Kevin bovenstaande nooit gezegd zal en kan hebben, omdat iedereen een andere aantal kilometers rijd per jaar. Ik heb hem toen verteld dat wij aan Kevin tijdens de verkoop melde dat we verwachten tussen de 25000 en 30000 km per jaar gaan rijden. Hierop ging hij niet in. Hij stelde voor dat hij beide lagers (er was er maar 1 versleten maar het zou beter zijn voor de auto om ze beiden te vervangen) zou vervangen omdat dit volgens hem garantie was; terwijl de monteur en ik dachten dat het “gewoon” slijtage was, en dat wij de distributieriem en de waterpomp moesten betalen. Ik was overrompeld door dit voorstel omdat dit niet was wat wij dachten. Ik vroeg hem hoeveel het dan zou kosten, dit moest hij navragen en zou me terugbellen. Hij belde me terug en vertelde dat we als we dit zouden doen, op alles zo’n 300 euro korting zouden kunnen geven. Als we besloten niet de distributieriem en waterpomp zouden vervangen zou de garantie en Stern assistentie verlopen omdat we dan niet voldeden aan het onderzoek. Ik had het gevoel op dat moment met me rug tegen de muur te staan en kon niks anders dan ja zeggen. Ik heb contact gehad met de ANWB, zij vertelden mij dat ik achteraf me geld terug kon krijgen, middels de experts te benaderen. Via deze weg wil ik daar een beroep op doen, aangezien ik mij bedrogen voel door Ardea Zoetermeer en er naar mijn mening sprake is van dwaling. Kunnen jullie mij helpen met het bovenstaande?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertIn september 2015 heeft u bij een autobedrijf een occasion (2011) gekocht inclusief een grote beurt. U was in de veronderstelling dat de verkoper tevens de distributieset zou vervangen. Onlangs bleek dat de distributieset voor levering toch niet vervangen is. Nu is er een discussie tussen u en het autobedrijf over wie nu voor deze kosten moet opdraaien. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.
Nu de garagist ontkent enige toezegging te hebben gedaan ter zake vervanging distributieset, maakt dat het nu aan u is, te bewijzen dat de verkoper deze toezegging wel heeft gedaan.
Mocht u de distributieset inmiddels hebben laten vervangen, en deze zonder enig voorbehoud hebben betaald, dan heeft u zodoende er blijk van gegeven hiermee akkoord te zijn. Ofwel; u kunt er niet meer op terugkomen.
Meer informatie over dwaling bij aankoop, en klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina