Late annulering door verhuurder

Vraag gesteld door PD op 30 juni 2015

Wij hebben in april een 14p prive-vakantiehuis geboekt via bookings.com. Hiervan een bevestiging gekregen, ook van de verhuurder. Inmiddels is alles betaald. Afgelopen weekend kregen we bericht van booking.com dat we toch niet in het huis kunnen. Bookings.com is wel op zoek naar vervanging, en we hebben zelf ook gezocht, maar de huurperiode start al over 2,5 week, en er is nu niets meer beschikbaar dat wat prijs/kwaliteit verhouding ook maar in de buurt komt.

Wat zijn onze rechten? Kan de verhuurder, nadat ze de boeking bevestigd heeft, zomaar iets anders doen met het huis? Voldoet bookings.com aan haar verplichtingen als ze het betaalde bedrag terug stort? Dat lost namelijk ons probleem niet op.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Medio april 2015 heeft u via booking.com een vakantiehuis voor 14 pp voor de zomervakantie geboekt en betaald. Onlangs ontving u met betrekking tot voornoemde boeking een annulering. U vraagt zich af wat uw rechten in deze zijn.

Voorop dient gesteld te worden, dat er in casu een overeenkomst totstand is gekomen tussen u en de verhuurder van het huis. Booking.com heeft slechts een bemiddelende rol. Derhalve kunt u booking.com in principe niets verwijten.

Ik raad u aan om de algemene voorwaarden erop na te slaan en met name de artikelen over annulering. Afhankelijk van de 'annulerings policy', kunt u de door u geleden schade al dan niet verhalen op de verhuurder.