Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Boete tolgeld Italië via NIB incassoburo

Vraag gesteld door JVV op 3 juni 2015

Hoi,

Ik ontving afgelopen week een factuur van NIB incassoburo inzake een openstaande factuur bij Nivi. Volgens (een zeer zeer onvriendelijke meneer van de) NIB ging het over het niet betalen van tol met een huurauto bij Salerno, een foto wordt nog opgestuurd. Ik ben daar inderdaad op de tolweg geweest met een huurauto. Ik wist niet dat je de tolweg afkon zonder te betalen, heb ook niet in de gaten gehad dat een betaling niet gelukt zou zijn bij het tolpoortje en dat ik een kaartje kreeg om alsnog te betalen. Het tolbedrag was ergens rond de 2 euro. Inclusief incassokosten voor Nivi maken het openstaande factuurbedrag totaal 9 euro. De kosten voor NIB bedragen nu 40 euro.

De meneer van NIB zei dat iedereen zegt dat ze geen brieven hebben ontvangen van NIVI, en als ik niet betaal kon ik netjes afwachten wat de volgende stap is van NIB pffff.

Ik heb nog nooit iets ontvangen van Nivi over deze nog te betalen tol. Wel heb ik een aantal jaar geleden eens een ZTL boete uit Pisa ontvangen en betaald. 2 jaar geleden ben ik eens aangehouden door de Italiaanse politie, maar na een controle van ID en autopapieren kon ik verder rijden. Niets over een openstaande bekeuring gehoord.

Als ik iets niet betaald zou hebben dan is dat vervelend en wil ik het eventueel alsnog betalen, maar ik vind de kosten van NIB nu wel erg hoog voor een dergelijk laag bedrag. Ook lijkt me het wel erg lang geleden (ik was daar in de lente van 2009).

Wat te doen, boete en kosten NIB nu betalen of afwachten of ik in Italie ooit nog iets hoor. Wat kan het NIB verder aan stappen ondernemen richting mij?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een factuur ontvangen van een Nederlands incassobureau inzake het niet betalen van tol in Italië. U vraagt zich af of u deze kosten dient te betalen. 

U kunt in eerste instantie contact opnemen met Nivi om navraag te doen omtrent deze boete. En om na te gaan of zij eerder brieven hebben verstuurd.Er is een Nederlands sprekende medewerker aanwezig. Het telefoonnummer is: 0039 055 344 0379. U heeft in eerste instantie wel een ticket ontvangen van de tolmaatschappij waarop het boetebedrag vermeld stond. 

Het is lastig te zeggen of er in deze sprake is van verjaring, omdat de regels hieromtrent anders kunnen zijn wanneer u niet in het desbetreffende land woonachtig bent. Het risico van afwachten is dat bijkomende kosten verder oplopen. Het NIB kan een gerechtelijke procedure starten, waarbij u ook het risico loopt dat gerechtelijke kosten op u worden verhaald. Wij kunnen niet zeggen wat een kantonrechter in deze zal beslissen.