welke rechten heb ik na aankoop van een auto met gebreken?

Vraag gesteld door dc93 op 08 februari 2016

Twee maand terug heb ik een auto gekocht (mijn eerste auto) en heb ik drie maanden garantie gekregen. Meteen bij aan koop viel mij al op dat de banden versleten waren en dat er vocht in de koplamp zat. Toen ik hierover een opmerking maakte zei de verkoper dat dat helemaal niet erg was. Het vocht in de lamp zou vanzelf wegtrekken en de banden waren volgens hem goed. Na een proefrit en onderhandelen is er een contract opgesteld. Een uur later meteen kwam ik er achter dat de auto een raar geluid maakte, meteen terug gegaan en daar bleek dat de veer van de rechter voorwiel stuk was. Meteen twee dagen later vervangen. Toen deze werd vervangen werd ook duidelijk dat de ruitenvloeistofpomp stuk was. Ook deze zou worden vervangen. Ondertussen was ik er een dag eerder achter gekomen (dus toen ik de auto een dag had) dat de centrale deurvergrendeling niet werkte. Heel erg jammer en hier was niks over gezegd. De verkoper vroeg wel waar het geld bleef omdat ik nog niet had betaald terwijl ik toch ergens al twijfels had. Een goede kennis van mij die automonteur is had de auto bekeken en ontdekt dat de pakking zweet en dat deze vervangen moest worden. Omdat ik nog niet betaald had heb ik hier over meteen een melding gemaakt. Net zoals over de koplamp waar inmiddels nog steeds het vocht in zat. Er werd over beiden gebreken heel luchtig gedaan en garage wou er eigenlijk weinig van weten want ja het was niet een nieuwe auto. De richtingaanwijzers slaat snel af maar volgens garage is dit heel normaal. Zo'n twee weken later kwam ik erachter dat de radiateur los zat, hier kwam ik achter omdat deze steeds schever begon te zitten. Meteen heen geweest en de verkoper gaf mij eigenlijk de schuld. Uiteindelijk werd deze vastgezet met een tie wrap. Dit vond ik niet kunnen. In het boekje zijn weinig gegevens aanwezig over onderhoudsbeurten en de gegevens van de distributieriem ontbreken ook. Ik ben hier vergeten naar te kijken tijdens de aankoop omdat mij telefonisch en mondeling was verteld dat deze kort geleden vervangen was. Ik zit nu met een auto waarvan de banden niet goed zijn (want ik blijk achteraf inderdaad gelijk te hebben dat deze waren versleten), waarvan de koplamp lekt, waarvan de pakking steeds meer begint te zweten, met snel afslaande richtingaanwijzer en met een half vaste radiateur. Ook is er niks bekend over de riem. Op papier is de auto gekeurd maar als ik zie wat er allemaal mee is, dan kan dat niet kloppen. Achteraf blijkt het een schadeauto te zijn geweest..... waarvan ik niks wist. Ik voel mij erg opgelicht en bedrogen en zeker omdat dit mijn eerste auto is. Ik heb nog ruim drie weken garantie en weet eigenlijk niet wat ik moet doen. Het geld voor reparatie heb ik niet en omdat er nu al zo veel aan mankeert ben ik bang wat er straks uitkomt als die opnieuw gekeurd moet worden. Het liefste zou ik de koopovereenkomst ontbinden en mijn geld terug willen ontvangen. (vooral omdat er niks over gezegd is, volgens verkoper was de auto in perfecte staat en mankeerde er niets aan) Sta ik hiervoor in mijn recht? (het gaat overigens over een Fiat punto uit 04/2005.)

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft twee maanden geleden een Fiat Punto uit 2005 gekocht. De auto heeft verschillende gebreken en u vraagt of het mogelijk is de koopovereenkomst te ontbinden.

Garantie

U geeft aan dat er drie maanden garantie is verleend. Is dit enkel mondeling geweest of is dit ook op papier gezet? U kunt in eerste instantie een beroep doen op de garantie en de verkoper in de gelegenheid stellen de gebreken te verhelpen. Dan moet wel duidelijk zijn welke gebreken er onder de garantie vallen. Hieronder ga ik verder in op de door u genoemde gebreken.

Conformiteit

U mag van een tweedehands auto die u koopt redelijke verwachtingen hebben. U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal en veilig gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden onder andere bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand en wat de verkoper over de auto heeft gemeld.

Veilig gebruik

Zo geldt bijvoorbeeld ten aanzien van de banden dat deze in ieder geval een minimale profieldiepte moeten hebben van 1,6 mm en dat de ruitenvloeistofpomp werkt. Anders is de auto namelijk niet geschikt voor het minimale veilige gebruik. Als de banden helemaal versleten zijn, dan is de auto niet geschikt voor veilig gebruik.

Onderzoeksplicht

U heeft bij de aankoop van een tweedehands auto een vergaande onderzoeksplicht als koper. Als een probleem bijvoorbeeld bij een proefrit naar voren was gekomen, bepaalt dit ook uw mogelijkheden. Als de banden bijvoorbeeld nog wel goed genoeg zijn om veilig deel te nemen aan het verkeer, dan kunt u de verkoper hier niet op aanspreken. U had dit namelijk voor de koop kunnen constateren.

Condens bij koplampen is een veelvoorkomend verschijnsel. Wanneer dit niet kort na het aanzetten van de verlichting verdwijnt en de koplampen altijd vochtig blijven, dan moet dit wel verholpen worden. Dit is het geval als er sprake is van druppels aan de binnenkant van de lampen.

Als de radiateur op de andere punten wel deugdelijk is bevestigd, dan hoeft dit niet per definitie een probleem te zijn. Ook een zwetende koppakking is een verschijnsel dat kan voorkomen bij een tien jaar oude auto. Zoals ik al aangaf hangt een en ander af van de verwachtingen die u van de auto mag hebben. De koopprijs en kilometerstand zijn daarvoor ook van belang.

Ik adviseer u de verkoper aan te spreken en hem de gelegenheid geven de gebreken te herstellen. U kunt hiervoor ons stappenplan gebruiken.