Waarom zijn de nieuwe Micheline "Ëng Saver" uitgerust met een minder/lager profieldiepte

Vraag gesteld door Thomas70 op 05 juni 2018

Heb 13-04-2018 twee nieuwe achterbanden laten monteren van het merk Michelin EngSaver. Vandaag 05-06-2018 bij een beurt + Apk ontdekt dat het profiel van deze banden na 1.725km nu minder profiel hebben dan de voorbanden met ruim 15.000km meer op de teller. Het profiel vandaag was na een tweede controle bij de Ford garage als volgt:
RV 6,5mm; LV 6,6mm; LA 6,0mm; RA 6,2mm. De hoofdmonteur waar de achterbanden zijn gemonteerd(Profile-Hulst) heeft na vergelijk met een nieuwe gelijke Michelin EngSaver band géén antwoord, laat staan een oplossing. De nieuwe band heeft een profiel van 6,4mm. Is hier sprake van fout in produktie???
Gaarne advies.

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U heeft een vraag over de door u gekochte Michelin EngSaver banden. Deze zijn hebben minder profiel dan de banden die u al aan de voorkant had.

De Michelin banden die u noemt hebben in onze test juist een goede slijtvastheid getoond. De profieldiepte is bij aanvang is inderdaad minder. De banden zijn energezuinig. De keuze voor minder profiel is juist om de band zuiniger te laten rijden. De samenstelling van de band is vervolgens zo dat deze minder hard zou moete slijten. Het advies van Michelin is ook om tot 1,6 profieldiepte met deze band door te rijden. Het feit dat deze banden bij aanvang minder profieldiepte heeft kan het verschil tussen de banden die u al had verklaren.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Ik heb uw aanvullende vraag aan de oorspronkelijk topic gevoegd om het óók voor andere lezers overzichtelijk te houden.

Vind Uw antwoord onbevredigend. Energie zuinig met minder profiel?Energie zuinig met doorrijden tot 1,6mm profiel?
Zelfs de autobanden expert kon geen verklaring vinden.
Michelin geeft dus geen voorlichting.
Wanneer is er door de ANWB, over de test van deze band, het artikel gepubliceerd?
Het juiste antwoord van deze miskoop zal pas op lange termijn nader gegeven kunnen worden.

Thomas70



***

Reactie van Menno Neeteson:

Sinds een aantal jaar past Michelin bij de EnergySaver Plus in sommige bandenmaten minder profieldiepte toe. In onze zomerbandentest 2015 van de bandenmaat 205/55 R 16 V hebben we dit voor het eerst geconstateerd. De EnergySaver Plus testbanden (we hadden in totaal 8 sets) hadden nieuw een profieldiepte van 6,5 mm.

We hebben er toen uitvoerig over gepubliceerd want in die test hebben we zogenaamde 'eco modellen' vergeleken met normale comfort modellen. De Michelin Energy Saver Plus is zo'n ecomodel (dus een band waarbij de milieu impact voorop staat, denk hierbij aan zuinig, stil, en slijtvast. We vergeleken de band toen met de Michelin Primacy 3, de band waarbij optimale grip voorop staat.

In onze test scoorde de EnergySaver zeer goed op slijtvastheid zodat er, ondanks minder profieldiepte nieuw, wel sprake was van een band die zeer lang mee gaat. Michelin geeft ook expliciet aan dat haar banden ontworpen zijn om (veilig) mee te gaan tot 1,6 mm. Het advies is dus deze Michelin banden niet te vervangen bij 3,0 mm restprofiel, niet bij 2,0 restprofiel maar pas bij 1,6 mm.

Met minde profieldiepte vanaf nieuw zit er minder vervorming in de band tijdens het rollen, dus een lagere rolweerstand en hiermee een lager verbruik. Ook de geluidsproductie van een band is bij minder profieldiepte lager. Als er - dankzij een zeer goede slijtvastheid en minder profiel - sprake is van minder profielslijtage per 1.000 km is dit ook milieuwinst, minder fijnstof door bandenslijtage.

De bandentest van de 'ecobanden' uit 2015 staat sinds maart 2018 niet meer op onze site omdat we dezelfde bandenmaat in 2018 wederom getest hebben. Indien gewenst kunnen we u de informatie uit de test van 2015 nog wel per email toezenden.



***

Reactie van Thomas70:

Een zeer bevredigend antwoord. Inderdaad sta ik achter Uw voorstel mij de testrapporten (2015 & 2018) welke door U zijn aangehaald per mail te ontvangen. Bij voorbaat dank.



***

Reactie van Menno Neeteson:

Door omstandigheden kunnen we uw email adres nu niet uit het systeem halen. Als u een mail (met uw mailadres) stuurt naar experts@anwb.nl kunnen we u de test vandaag nog mailen. Anders wordt het maandag.