Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

valse voorlichting verbruik BMW 225XE

Vraag gesteld door Guido Bloemen op 28 april 2017

Heb vorig jaar een BMW 225XE aangeschaft omdat deze 1:50 zou rijden. De praktijk is bij ieder dag opladen ,dus de gunstigste omstandigheid 1:20. Indien langere afstanden 1:12 .Door de kleine tankinhoud is de actieradius slechts 420 km BMW reageert dat de verbruikstest (NEDC)zonder (of met minimaal gebruik van ) de verbrandingsmotor is afgelegd. Dat betekent dus alleen op elektrisch, die ook geen beloofde 40 km haalt maar slechts 20 km. Wat kan ik hier juridisch mee doen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vorig jaar heeft u een BMW 225XE aangeschaft. Het betreft een auto die deels op benzine en deels op elektriciteit rijdt. Zoals door BMW opgegeven zou deze auto een verbruik kunnen realiseren van maar liefst 1:50. In de praktijk haalt u het opgegeven verbruik bij lange na niet. U stelt de auto te hebben aangeschaft op grond van onjuiste informatie van de verkoper cq BMW. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Alvorens uw vraag te kunnen beantwoorden, zal ik voor het technische gedeelte van de vraag mijn licht opsteken bij mijn technische collega's. Zodra dat is gebeurd, zal ik uw vraag inhoudelijk beantwoorden.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Het verbruik van een auto, zoals opgegeven door de fabrikant, zal in de praktijk niet of nauwelijks worden gehaald.

De verbruikscijfers zijn verkregen via een laboratoriumproef op een rollerbank bij verschillende rij-cycli. De resultaten van deze emissietest zijn hooguit bruikbaar voor onderlinge vergelijking van meerdere auto's. Het werkelijke praktijkverbruik is zó afhankelijk van bestuurder, gebruik en rij omstandigheden, dat je nooit tot één getal komt die voor elke gebruiker van toepassing is.

Op basis van uw gebruik komt dat wat mij betreft meer overeen met de gemiddelde zakelijke rijder. Op de website van Travelcard vindt u informatie over het gemiddelde verbruik in de praktijk.

Vanaf eind 2017 is er een nieuwe testmethodiek, die meer aansluit op de praktijk. Meer informatie over deze nieuwe methodiek kunt u terugvinden op de website van de RDW.

ANWB autotest
Voorts wijs ik u op de autotest van de BMW 225XE op onze website. De testrijders kwamen bij een testrit met een afstand van 70 km op een gemiddeld verbruik van 1:22,2 (4,5 l/100 km). Met een volledig opgeladen accu behaalde de testrijders een actieradius van circa 30 km.

Dwaling
Gelet op de huidige testmethodiek inzake het brandstofverbruik van een auto, en gelet op het werkelijke praktijkverbruik (afhankelijk van bestuurder, gebruik en rij omstandigheden), maakt dat het ondoenlijk is aan te tonen dat er sprake is van dwaling (art 6:228 BW). Er is onder meer sprake van dwaling, wanneer de koper uitgaat van onjuiste informatie afkomstig van de verkoper.

Mocht u desondanks het er niet bij willen laten zitten, dan kunt u - mits u de auto privé heeeft aangeschaft - het geschil ter beoordeling kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Klachtgeld bedraagt circa € 130,00. Of schakel uw eventuele rechtsbijstandverzekering in.

Meer informatie over klachten na aankoop of over dwaling bij aankoop vindt u op onze website.