Trillen in stuur niet opgelost; wel kosten gemaakt. Wie betaalt deze?

Vraag gesteld door Arnoudvdstraten op 30 maart 2016

Ik heb mijn auto bij Volvo aangeboden omdat de hele auto trilt boven 80km/h.
Dit zou aan de steekassen liggen, die zijn vervangen. Tevens zijn op proef de remschijven achter vervangen (ongevraagd). Na een testrit is er volgens mij geen verschil merkbaar. Dan zou het volgens de garage waarschijnlijk een nieuwe versnellingsbak moeten worden voor 4500€. Dat heb ik geweigerd uit te laten voeren.
Nu vraagt de garage de auto terug voor het terugplaatsen van de originele steekassen en remschijven. Lijkt mij op zich redelijk.
Vraag: wat mag de garage mij hiervoor in rekening brengen? In mijn ogen hebben ze zelf een verkeerde diagnose gesteld.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vanwege een trilling in het stuur van uw Volvo heeft u de auto ter reparatie aangeboden aan de dealer. Ondanks het vervangen van de steekassen en remschijven achter is het gebrek niet verholpen. De dealer plaatst op uw aandringen de (oude) originele onderdelen terug. U vraagt zich af wat een garage nu redelijkerwijs aan diagnosekosten in rekening mogen brengen.

Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist dient zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Wanneer het probleem is verholpen, kan men pas stellen of de garagist een logische volgorde van aanpak gehanteerd heeft.

Het is schappelijk dat de dealer de 'oude onderdelen' terug plaatst. Nu u afziet van verdere diagnose/reparatie, is het redelijk dat de dealer kosten diagnose in rekening brengt.

Voor meer informatie over klachten over uitgevoerde reparatie en/of onderhoud, verwijs ik u graag naar onze webpagina:'Reparatie en onderhoud'.

P.S. Betreft het overigens een 4x4 aangedreven Volvo?



***

Reactie van Arnoudvdstraten:

Ter verduidelijking: ik kreeg de auto na vervangen van de steekassen en remschijven terug voor een proefrit. Toen ik aangaf dat ik geen verbetering merkte, wilde de garage een afspraak maken om de oude onderdelen weer terug te plaatsen. Over de kosten hiervoor is nog niet gesproken.
Vraag is nu wat wijsheid is: 1400€ betalen voor de nieuwe steekassen die niet bleken te helpen of honderden euros betalen voor het werk dat ook niets heeft opgeleverd?.
Ik dacht bij de merkdealer aan het juiste adres te zijn, maar word er op deze manier niet echt vrolijk van. Het is een normale 2.4 170pk van 2005 met 180000km gekocht bij (een andere) volvo dealer.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Van de 4x4 aangedreven Volvo is een soortgelijke klacht/gebrek - trilling stuur - bekend.

Neem aan dat dat uitlijning/ uitbalanceren/ luchtdruk banden op orde is?