Reikwijdte onderzoeksplicht

Vraag gesteld door spank14 op 23 mei 2017

Ik heb (als particulier) een auto (32 jaar oud) gekocht van een particulier. Vooraf heb ik op de site van de RDW gecontroleerd of de auto als gestolen staat geregistreerd. Dat is niet het geval. Ook bevat de kentekenplaat geen duplicaatcode. Onlangs heeft een garage bij toeval vastgesteld dat ooit het chassis moet zijn vervangen, zonder dat de RDW een nieuw nummer heeft ingeslagen. Naast een ingeslagen nummer (origineel?) is namelijk een plaatje gelast met hetzelfde chassisnummer. Dit is overigens geen afkeurpunt voor de APK. Valt het onderzoek naar de juistheid/volledigheid van het nummer op het chassis - anders dan het onderzoek of de auto is gestolen en of de kentekenplaat een ophoogcode heeft - onder de onderzoeksplicht van de koper? Anders geformuleerd: moet de koper onderzoeken of het chassis hoort bij de rest van het voertuig? Prijs auto was heel normaal en ik heb auto opgehaald bij de verkoper.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft particulier een 32 jaar oude auto gekocht. Volgens een garagist zou het chassis niet origineel zijn cq het chassisnummer niet bij het chassis horen. U heeft zo uw twijfels of nieuwe chassis wel bij RDW bekend is. U vraagt zich concreet af of de onderzoeksplicht van de koper dusdanig ver reikt dat ook chassisnummer moet worden gecontroleerd op onjuistheden.

Neen, zover reikt de onderzoeksplicht niet.

Ben uiteraard wel benieuwd wat de uiteindelijke reden is waarom u deze vraag aan ons heeft voorgelegd? Bent u niet tevreden over de auto? Bent u aangehouden waarbij is gebleken dat chassisnummer niet bij het chassis hoort?

Meer informatie over dwaling bij aankoop vindt u op onze website.





***

Reactie van spank14:

Dank voor uw reactie. Volgens de garage kan het kentekenbewijs door de RDW bij eem controle ongeldig worden verklaard. Om die reden overweeg ik de koopovereenkomst te vernietigen op grond van dwaling.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Kennelijk is de auto jaarlijks met goed gevolg door de APK gekomen.

Elke APK vangt immers aan met controle van de VIN (chassisnummer) van de auto.

Hierbij dient het VIN overeen te komen zoals bij het RDW bekend. Het VIN moet zich tevens op de plaats in het chassis bevinden zoals bij de RDW bekend. Daarnaast moet het VIN in het chassis ingeslagen zijn, en duidelijk leesbaar zijn.

Indien naast de ingeslagen VIN, zich tevens een plaatje bevindt met een identieke VIN, dan levert dit geen probleem op bij een eventuele controle.

Conclusie; zolang het VIN nummer voldoet aan voormelde vereisten, dan levert dit géén grond op voor een eventuele vernietiging van de overeenkomst.

Meer informatie over dwaling bij aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van spank14:

Mag ik u een foto mailen ter beoordeling? Het ingeslagen nummer is volgens mij niet origineel, omdat een letter is omgedraaid en merktekens voor en na nummer ontbreken. En het nummer dat erboven is vastgelast kan m.i. niet van de RDW zijn, omdat tekens rdw ontbreken en RDW nummer opnieuw inslaat en niet op een plaatje zet.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Ofschoon u mijns inziens deze vraag beter aan de RDW kunt voorleggen, mag u mij de foto ter beoordeling per e-mail doorsturen.



***

Reactie van JvKnegsel:

Als het chassisnummer (officieel voertuigidentificatienummer: VIN) van de auto overeenkomt met dat op het kentekenbewijs, zou ik me geen zorgen maken. Dat een lettertje kennelijk op zijn kop staat, is slordig, maar verandert dat het iets aan het nummer?
Eventuele merktekentjes bij het chassisnummer maken geen deel uit van dat nummer.

Twijfel je nog: neem dan contact op met de RDW, zoals geadviseerd. Bijvoorbeeld door met de auto even langs een RDW-keuringsstation te rijden. Adressen vind je op de website van de RDW.