Indien een garage het probleem niet kan verhelpen en wel nieuwe onderdelen heeft geplaatst, moet je dan betalen voor arbeid/onderdelen?

Vraag gesteld door VitaD op 20 februari 2017

Onze auto (Fiat 500 1.2 Dualogic) staat reeds drie maanden bij een garage, daar er een schakelprobleem was, is er een nieuwe unit geplaatst. Tot op heden schakelt de auto nog niet goed en maakt volgens de garage een klapperend geluid bij het schakelen. Wij verwachten dat deze garage het probleem niet kan verhelpen, we zijn inmiddels 3 maanden verder. Kan de garage toch een factuur sturen voor arbeid en onderdelen ondanks ze geen prestatie hebben geleverd?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto ter reparatie aangeboden. De reparatie heeft tot op heden nog niet het gebrek volledig verholpen. U vraagt of u de rekening wel moet betalen.

Als de garage een reparatie uitvoert zal de garage zijn best moeten doen om het gebrek te verhelpen. Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist moet zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Is het probleem echter na de reparatie niet opgelost dan dient u in principe de reparatiekosten gewoon te betalen. Dat is alleen anders als u kunt aantonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Informatie over uw rechten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.