Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geschil verkoop bagagewagen

Vraag gesteld door CSH1 op 13 augustus 2018

Er is een vervelende situatie ontstaan na de verkoop van mijn bagagewagen. Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies.

Zelf heb ik deze bagagewagen ook 2ehands via marktplaats gekocht(3 jaar geleden).
Na 2 jaar met volle tevredenheid met onze bagagewagen op vakantie te zijn geweest hebben we besloten om niet meer te gaan kamperen en heb ik mijn bagagewagen op marktplaatst gezet.

Al snel kreeg ik onderstaande reactie en deze heb ik beantwoord:
"Beste,

Ik heb een vraag over 'Zeer ruime bagagewagen'.
-Is dit een aanhanger van het merk Saris met een roestvrij gegalvaniseerd onderstel?
-Zijn de banden in goede staat?
Indien beide ja, dan wil ik hem graag overnemen voor € 400 en morgen ophalen.

Antwoord:Het is geen saris, deze aanhanger heb ik 2 jaar geleden gekocht van iemand die deze zelf in elkaar heeft gezet. Hij ligt heerlijk achter de auto. Banden zijn goed, het reserve wiel is voldoende als thuiskomertje.

Mvgr, "

De volgende dag is deze meneer naar de bagagewagen komen kijken en heeft besloten hem te kopen voor 400 euro.

Na +/- een week belt hij me op dat hij onderweg naar vakantie een klapband heeft gehad in Duitsland en dat de banden helemaal niet goed waren en volgens hem waren ingesmeerd met schoenpoets.

Dit vond ik vreemd en erg vervelend en hoewel ik dacht dat ik dit niet hoefde te doen heb ik hem toch aangeboden om 75 euro over te maken ivm met de gemaakte kosten. Hier was hij tevreden mee, dus dit heb ik gedaan.

Nu weer een aantal dagen later krijg ik nog een mail dat hij nu in Italie is en er nog veel meer mis is met de aanhanger.
Hij geeft mij 2 opties:
-optie 1: banden vervangen en op hoop van zegen terugrijden. Hierna brengen wij de aanhanger naar u terug en ontvangen wij het aankoopbedrag plus de kosten voor nieuwe banden retour. De door u betaalde € 75 word in mindering gebracht. Kosten tot aan nu gemaakt zijn dan voor onze rekening.

- optie 2: wij vervangen de banden niet. Kosten tot aan nu gemaakt zijn voor onze rekening. Wij laten de aanhanger hier achter voor sloop. Wij ontvangen het aankoopbedrag terug € 400 plus de kosten van verzenden van onze spullen met TNT of een ander bedrijf.

Ik antwoord hem:
"Ik vind het allemaal erg vervelend.
Zelf zijn wij 2x met deze aanhanger weg geweest en dit zonder problemen. Dus zover ik weet, was deze bagagewagen helemaal goed.
Het is natuurlijk geen nieuwe aanhanger en daar was de prijs ook naar, mijns inziens.

U heeft de aanhanger bekeken en deze goed bevonden.
Ondanks dat we geen garantie hebben afgesproken heb ik toch €75 naar u overgemaakt omdat ik het erg vervelend vond dat de banden niet goed waren.

Ik heb geen verplichting om de bagagewagen weer terug te nemen en ik vind het dan ook niet niet prettig dat u me zo voor het blok zet met deze 2 opties.
Als u 100% zekerheid wil dat alles goed is, dan moet u een nieuwe kopen met garantie.
Ik ga dus ook niet in op deze opties."

Vervolgens krijg ik onderstaande mail weer terug:
"Het is niet mijn bedoeling geweest u voor het blok te zetten.

Echter mag ik er wel vanuit gaan dat er een passende oplossing hiervoor komt. Hetgeen u nu stelt is dat niet. Ik vraag geen garantie maar wel een product die overeenkomt met hetgeen u in de advertentie heeft vermeld versus geleverd.

Feitelijk hebben wij het hier over dwaling. Hetgeen vermeld in de advertentie en gemaild komt niet overeen met hetgeen feitelijk geleverd. Dit betekend dat ik de koopovereenkomst nietig verklaar. Ik hoop niet een schriftelijk/juridisch pad te moeten bewandelen en wens daarom ook telefonisch contact met u te hebben."

Kunnen jullie mij advies geven over wat ik hiermee aan moet?
Klopt het dat dit dwaling is?
Staat hij in zijn recht? Of heeft hij gewoon pech?
Ik weet bijvoorbeeld ook niet of hij de bagagewagen misschien wel te zwaar beladen heeft of dat hij te hard gereden heeft.
Is hij tekort geschoten in zijn onderzoeksplicht?
Nadat hij de aanhanger heeft gekocht bij mij moest hij nog meer dan 100km naar huis rijden en dit is blijkbaar zonder problemen gegaan.

Alvast bedankt voor uw hulp.

Mvgr,

CSH1

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft als particulier een bagagewagen te koop aangeboden, nadat u er 2 jaar tot volle tevredenheid gebruik van heeft gemaakt.

Met de koper is mailcontact geweest en de koper heeft de bagagewagen kunnen inspecteren. Hierop heeft koper de bagagewagen betaald en meegenomen.

Tijdens zijn vakantie heeft koper contact gezocht en gemeld dat hij onderweg een klapband heeft gehad. Door u is € 75 overgemaakt omdat u het vervelend vond. Na een aantal dagen opnieuw contact dat er nog meer mis is met de bagagewagen .Koper wil de koop nietig verklaren.

Uw vraag is of de koper in zijn recht staat.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht

Bij de koop van een gebruikt product zoals de bagagewagen mag je er niet zomaar vanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruik nodig zijn. De koper heeft dan de verplichting om onderzoek te doen, zoals doorvragen bij de verkoper en een aankoopkeuring.
Je mag bij de aankoop afgaan op wat de verkoper over het product vertelt. De verkoper heeft een informatieplicht. Hij moet je informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn.
Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper, bijvoorbeeld door middel van een aankoopkeuring.

Dwaling

Er is sprake van dwaling in een aantal situaties:

  • De verkoper geeft foute informatie
  • De verkoper zwijgt over een punt wat hij had moeten melden (mededelingsplicht)
  • De koper en de verkoper gaan uit van dezelfde onjuiste informatie.

In het laatste geval spreekt men van wederzijdse dwaling. Er is bij wederzijdse dwaling geen sprake van schuld van de verkoper. Een beroep op dwaling in deze situatie is vaak lastig omdat er een veel sterkere nadruk ligt op de onderzoeksplicht van de koper.

Een beroep op dwaling zal naar mijn mening niet slagen. U heeft te goeder trouw informatie verstrekt over de bagagewagen.

Dat de bagagewagen een klapband kreeg onderweg, wil niet direct zeggen dat de band ondeugdelijk was. Immers de belading en de snelheid waarmee wordt gereden kan ook een rol hebben gespeeld.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.