Auto gekocht met garantie nu al 2 keer terug geweest en lekt weer

Vraag gesteld door Marco01 op 06 oktober 2017

2 weken geleden auto gekocht met 3 maanden garantie .binnen een paar dagen olie lekkage ontdekt .
Nu al 2 keer terug geweest en lekt nog steeds .
Kan ik eisen de koop ongedaan te maken of wat kan ik doen

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt twee weken geleden een auto gekocht met 3 maanden garantie. Een paar dagen na aankoop ontdekt u dat de auto olie lekt. Tot twee keer toe bent u terug gegaan naar de verkoper maar het probleem is nog niet verholpen. U wilt weten of u de koop ongedaan kunt maken.

Conformiteit
Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

Mededelingsplicht vs. Onderzoeksplicht
De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Bewijs
De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. Als de verkoper vindt dat het product niet gebrekkig is, moet hij dat bewijzen. Deze regel geldt alleen als u als particulier koopt van een professionele verkoper.

Uw geval
De verkoper moet ervoor zorgen dat u het product weer goed kunt gebruiken (repareren). Het is redelijk om de verkoper nog een laatste kans te bieden om het gebrek te verhelpen. Als het dan nog niet verholpen is en vervanging van het product met een gelijkwaardig product niet mogelijk is dan hebt u het recht om de koopovereenkomst te ontbinden.

Rechtsbijstand
Als u er niet uitkomt kunt u, indien u dat hebt, uw rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.