Motor probleem
Vraag gesteld door middelbeek op 26 oktober 2017
Ik heb een BMW GT 535i, bouwjaar 2009, km stand 132.000
BMW gekocht in 2010 van BMW dealer met KM stand 13.000, was een demonstratie auto. Onlangs mening ontvang op het display dat er te weinig koelvloeistof zou zijn. Ik kon slechts 0,1 liter bijvullen. Aangezien ik het niet vertrouwde ben ik naar de BMW dealer gegaan, waar de auto altijd device heeft gehad. Deze kon niets vinden. Na een paar korte ritten kwam de melding weer terug. Vorige week donderdag de auto weer naar de dealer. Na 1,5 dag werd geconstateerd dat er sprake was van een lek tussen de cilinderkop en het motorblok. De motor werd uitgebouwd en bij het demonteren van de cilinderkop bleek dat 2 van de 14 bouten loszaten. Een bout kon met de hand worden losgedraaid en tweede zat helemaal los. De stalen draad bus in het motor blok had geen houvast meer. Dit is niet te herstellen, dus moet volgens BMW de motor vervangen worden. Een nieuwe motor kost € 16.000. BMW NL geeft 20% korting en de BMW dealer ook 20%.
Uiteindelijk betreft het hier een fabricagefout en mijn vraag is of deze afhandeling van BMW redelijk is.
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertDe motor van uw BMW GT 535i (2009/132.000 km) is onherstelbaar beschadigd en moet worden vervangen. Reparatiekosten bedragen € 16.000,-. Omdat het een zeer uitzonderlijk gebrek is, biedt de importeur als de dealer ieder 20% van de kosten te dragen. U vraagt zich af of dit redelijk is.
Nu de importeur als de dealer u een tegemoetkoming in de kosten aanbieden, ga ik bij de benatwoording van uw vraag, ervan uit dat ze het gebrek onderkennen.
Als u de auto destijds als consument heeft aangeschaft, kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). De auto voldoet door dit ernstige gebrek niet aan de redelijke verwachting, welke u ervan zou mogen hebben op grond van de koopovereenkomst. Van een dergelijke motor mag u verwachten dat deze een langer autoleven beschoren is dan 8 jaar/ 132.000 km.
Op grond vand e wet dient u de verkopende dealer in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen (nieuwe motor).
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen in beginsel de volledige herstelkosten voor rekening van de verkoper.
Geschillencommissie Voertuigen
Komt u met de verkoper (BOVAG) niet tot overeenstemming over de verdeling van de kosten, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de GEschillencommissie Voertuigen.
Beschikt u over Wegenwacht Compleet of een rechtsbijstandverzekering? Doe dan een beroep op rechtsbijstand.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina