Eind november 2014 Hebben wij een Kia Carens uit 2007 gekocht. Bij een bovag aangesloten garage. Na een aantal dagen had de auto startproblemen.

Vraag gesteld door BGE op 26 juli 2015

We zijn direct terug gegaan na de garage, daar hebben ze al van alles geprobeerd en vervangen maar het probleem is nog steeds na 8 mnd niet verholpen. Ze denken dat het in de startonderbreking zit en daar is alles al vervangen incl nieuwe sleutels maar helaas Het blijkt zoeken te zijn naar een speld in een hooiberg. Nu komen wij ook op een punt dat ons geduld op raakt. Maar wat kunnen wij juridisch hiermee. Hebben wij rechten, doordat ons een auto is verkocht met een gebrek en dat het blijkbaar niet kan worden opgelost?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij vlak na de koop  bleek dat er een gebrek aanwezig was. Dit uitte zich in startproblemen. De garage heeft diverse pogingen gedaan om het gebrek te verhelpen maar is daar nog niet in geslaagd.

U heeft een auto gekocht met Bovag garantie. Uw garage heeft tot op heden het probleem niet kunnen verhelpen. Als het probleem niet op te lossen is en het beinvloed wel degelijk de wijze waarop u de auto kunt gebruiken, zou u van de garage kunnen eisen dat zij de auto terugnemen. Wellicht is een andere, vergelijkbare, auto leverbaar. Zo niet dan zou de garage u de aankoopprijs moeten terugbetalen. Voor de door u gereden kilometers kan een afschrijving worden berekend. Dit moet wel een redelijk bedrag zijn. U levert de auto immers niet vrijwillig in maar vanwege een gebrek dat niet kan worden verholpen. 

Voor de wijze waarop u de garage moet aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

Komt u er niet uit met de garage? In dat geval kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (www.degeschillencommissie.nl)