Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributie VW passat 1.8 TSI motor

Vraag gesteld door Fritzzz op 22 december 2016

Ik ben in het bezit van een Passat 1.8t automaat uit 2009 met 149.000km. Ik ben de 2e eigenaar en de auto is altijd bij de VW dealer in onderhoud geweest. Er zijn al behoorlijke onverwachte kosten geweest zoals het vervangen van de hoge druk brandstofpomp, en de krukaskeerring (EUR2000). Nu heeft de auto schade aan de kleppen t.g.v. de distrbutieketting. Dit blijkt een bekend TSI probleem, de spanner houdt de ketting tijdens het starten niet op spanning waardoor de timing van de nokkenas veranderd, en de motor in de soep loopt. Een distributie ketting hoort een leven lang mee te gaan, en het probleem is bekend. De spanner had dus preventief vervangen moeten worden. Wat zijn mijn rechten gelet op het conformiteitsbeginsel?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Er is motorschade opstaan van uw VW Passat 1.8 TSI uit 2009 door toedoen van de distributieketting. Nu algemeen bekend is dat TSI motoren van Volkswagen (2007 - 2012) vaak problemen kennen met de distributieketting en/of een zeer hoog olieverbruik, vraagt u zich af of u zich nu op de wettelijke garantie kunt beroepen.

Een soortgelijke vraag is reeds eerder gesteld. Kortheidshalve verwijs ik u naar het antwoord.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van Fritzzz:

 

 

Net contact gehad met de dealer. Reparatie volgens fabrieksvoorschriften kost EUR 7000, de cylinderkop vervangen door een gebruikte EUR 3800,- maar dan is er geen garantie. Er is zowel vanuit de dealer als vanuit Pon geen mogelijkheid voor coulance. Daarnaast wil men het vervangend vervoer in rekening gaan brengen.

Wat is uw advies voor de vervolgende stap?

 


***

 

 

 

Reactie van Cathy Lutgert:

 

 

U geeft aan dat u contact hebt gehad met de dealer en dat deze geen coulance biedt. De kosten voor de reparatie lopen hoog op.

Wanneer de dealer ook de verkoper van uw auto is, kunt u de dealer aanspreken op basis van conformiteit.

Is de dealer niet uw verkoper dan kunt u de dealer niet aanspreken op conformiteit omdat deze geen contractpartij was ten tijde van de koop. U moet dan terug naar uw eigen verkoper.

U kunt de verkoper aanschrijven met een aangetekende brief. Een modelbrief vindt u in ons stappenplan klachten na aankoop.

In de brief vermeldt u het gebrek aan de distributieketting. Uw eisen te weten herstel. Geef aan welke mogelijkheden de verkoper al heeft gehad en stel een termijn waarbinnen de verkoper het gebrek moet hebben gerepareerd..

Komt u er samen met de verkoper niet uit en had u BOVAG garantie bij uw aankoop dan kunt u het geschil voorleggen bij de Geschillen Commissie Voertuigen.