Boete via besteautobod

Vraag gesteld door Angela1 op 23 januari 2018

Van de week mijn auto te koop aangeboden via besteautobod.nl. Ik kreeg binnen 24 uur een bod van 2250 euro. Hiermee ben ik akkoord gegaan en ben met mijn vriend naar de garage gegaan die de auto over zou kopen. eenmaal daar zagen ze allemaal gebreken aan de auto. Niks was goed. De auto had schade gehad en er zaten geen originele onderdelen meer op. Dit vond ik al vreemd want de vangarage waar ik de auto gekocht had wist ook van niks. Ze wilde uiteindelijk maar 300 euro voor geven. Ik had aangegeven hier niet mee akkoord te gaan en heb de auto weer mee naar huis genomen. Ik ben daarna gelijk doorgereden naar mijn eigen garage en we hebben daar zelfs 2 dezelfde auto's waaronder die van mij naast elkaar gezet en goed bekeken. Conclusie helemaal niets mis met mijn auto. Ik heb de auto verkocht aan mijn eigen garage. Ik heb besteautobod.nl weer gebeld en mijn verhaal uitgelegd. Deze man (altijd dezelfde man) gaf aan dat ik de auto niet mocht doorverkopen en mij dit duidelijk had vertelt (ik weet van niks). Ik kreeg een boete van 338 euro exl 21% btw. Ik probeerde mijn verhaal nogmaals te vertellen en de telefoon werd op de haak gegooid. Mijn vriend heeft nogmaals terug gebeld om verhaal te halen en er werd alleen gezegd dossier gesloten toen me vriend over advocaat begon werd weer de telefoon op de haak gegooid. Nu is mijn vraag wat zijn mijn rechten. Ik heb niks betaald, niks ondertekend, alleen een mailtje gehad met koop overeenkomst. Volgens de vak garage, collega anwb, en andere personen geven aan dat de website mij geen enkele boete kan geven. Op een andere website staan reviews op van deze website en ook hier staan allemaal verhalen die precies hetzelfde zijn als in mijn situatie. Pure oplichting lijkt het mij dus. Wat zijn mijn rechten hier in?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een geschil met Besteautobod.nl ter zake niet-nakoming van uw verplichtingen uit de bemiddelingsovereenkomst. U vraagt zich af of u in uw recht staat.

Bij beantwoording van uw vraag ga ik ervan uit dat er een geldige overeenkomst totstand is gekomen tussen u en besteautobod.nl (Dealerstation B.V.), waarbij u zich tevens akkoord heeft verklaard met de toepasselijke algemene voorwaarden.

Besteautobod.nl (Dealerstation B.V.) kan u alleen dan houden aan betaling van de gevorderde schadevergoeding, indien zij kunnen aantonen dat u toerekenbaar tekort bent geschoten. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn, wanneer u geen correctre en volledige gegevens/omschrijving van de auto heeft gegeven in de advertentie.

Conclusie
Wanneer Dealerstation B.V. geen bewijs kan leveren, waaruit zou blijken dat u toerekenbaar tekort ent geschoten in de nakoming van de verbintenis, bent u niet gehouden tot betaling van enige schadevergoeding.

NB: mochten er meer leden soortgelijke ervaringen hebben over dit bedrijf, dan vernemen wij dit uiteraard graag.