Reparatie oude VW golf
Vraag gesteld door 5150 op 10 november 2016
Ik heb een 19 jaar oude VW Golf altijd in onderhoud gehad bij de VW dealer, in juli is er een jaarlijkse servicebeurt geweest, in sept brak de nokkenastandriem. ( niet meer te vervangen, geen compressie meer en te oud) Ik vindt dat servicebeurt niet goed is gedaan. Volgens het onderhoudsboekje had de riem al moeten vervangen zijn, ik kom niet aan de km (30.000) maar wel aan de voorwaarde van de jaren (inmiddels 6 jaar). Er is tegen mij gezegd, maar u rijd zo weinig, dat is geen excuus om dan maar niet de riem te vervangen. Ik heb van armoede een andere auto moeten kopen (hoop extra kosten). Wat vindt u?. Graag had uw mening hierover willen hebben. Want ik wil het er niet bij laten zitten.
Bijvoorbaat mijn dank
L.L 5150
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertU was tot voor kort in het bezit van een 19 jaar oude VW Golf, welke u jaarlijks in onderhoud had gegeven bij de VW dealer. In september - 2 maanden na onderhoudsbeurt - is de distributieriem geknapt met alle gevolgen van dien. De auto is - gelet op de hoge kosten en de dagwaarde - niet hersteld. U houdt de dealer aansprakelijk voor het niet (tijdig) vervangen van de distributieriem. U vraagt zich af hoe nu te handelen.
De distributieriem VW Golf 1.4/1.6 benzine dient voor het eerst bij 90.000 km gecontroleerd te worden, daarna elke 30.000 km.
Een van de redenen om uw auto vast in onderhoud te geven bij een garage/dealer is juist om onder meer dergelijke problemen te voorkomen. Nu blijkt dat de VW dealer de status van de distributieriem verkeerd heeft ingeschat, dan wel over het hoofd heeft gezien, maakt dat de dealer aansprakelijk is voor de herstelkosten (inclusief gevolgschade).
Nu de auto niet meer te herstellen is, maakt u wél aanspraak op de herstelkosten tot een maximum van de dagwaarde van de auto - vóór datum probleem met distributieriem -.
Mocht u met de dealer niet tot een vergelijk komen, dan kunt u uw eventuele rechtsbijstandverzekering inschakelen of het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.
Deel deze pagina