Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelvloeistof lekt door kappotte o-ring, is dit garantie?

Vraag gesteld door M.M. Dubbeld op 31 juli 2017

Mijn ford fiesta is 3 jaar oud. Ik heb deze nieuw gekocht en er staat nog geen 30.000 km op. Een paar weken geleden merkte ik dat ik dat de koelvloeistof op was. Deze heb ik bijgevuld en na 1,5 week controle, was deze weer naar het miminium gezakt. Auto naar Ford garage gebracht, waar mijn auto ook in onderhoud is. Na 1 dag konden ze me vertellen dat het de o-ring was en dat de kosten behoorlijk zouden zijn omdat er veel werk aan was, maar ze gingen coulance aanvragen bij Ford Nederland. De volgende dag zelf gebeld, geen coulance van Ford, maar ze zouden zelf wel wat doen. Na nog een dag was mijn auto klaar. Rekening 900 Euro, maar de garage komt mij tegemoet en ik krijg 30% korting. Ik heb aangegeven dat ik het niet normaal vind dat ik al zulke hoge kosten aan mijn relatief nieuwe auto heb. Maar meer wordt er niet gedaan. Dus de rekening van 600 Euro maar betaald. Mijn vraag is of dit eigenlijk niet een produktiefout is en dat meer coulance wel op zijn plaats geweest was?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vanwege lekkage van koelvloeistof van uw Ford Fiësta (2014/ 30.000 km) heeft de dealer de O-ring vervangen. Totale kosten € 900,-. De dealer heeft hiervan 30% voor zijn rekening genomen. U heeft uiteindelijk het resterende bedrag voldaan. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Een O-ring dient normaliter een autoleven lang mee te gaan. Nu blijkt dat de O-ring ondeugdelijk is, kunt u zich (als consument) een beroep doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Kosten reparatie
Beroep op conformiteit dient u te richten aan de dealer (verkoper). Deze dient op zijn beurt de O-ring te vervangen. De kosten van de reparatie komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Indien u de factuur zonder protest betaald heeft, heeft u er zodoende blijk van gegeven akkoord te zijn met de afhandeling door de dealer.

Geschillen
Komt u er niet uit met de dealer;

  • Leg de zaak voor aan uw rechtsbijstandverzekering
  • Leg het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.