gat in zuiger wand van auto 5 jaar 65000 km moet nieuwe motor 50% BETALEN uit coulance. Is dit gebruikelijk?

Vraag gesteld door Co de jongh op 23 januari 2017

Ik stuur u bij deze de offerte van de motorreparatie aan de Mercedes met kenteken 00-AA-00 welke bij ons in de werkplaats staat.
Zoals u weet is de motor stuk (inwendig te veel beschadigd) en dient in geheel vervangen te worden.
Hiervoor heb ik bij Mercedes een tegemoetkoming aangevraagd. Deze is 50 % van de totale reparatie.

Dit betekend voor u een bedrag is van 3835.44 euro ex btw. (kan mogelijk een paar euro afwijken)
Graag willen wij toestemming om deze reparatie uit te voeren.

Graag zie ik van u een reactie.

Rest mij u toch een hele leuke en prettige vakantie in India te wensen en gezond weer terug

Vriendelijke groeten,

Serviceadviseur personenauto's


IS DIT GEBRUIKELIJK ??????? OF ; HET IS ONZE FOUT DAN 100% BETALEN MAAR IS HET EEN ZWAKTE FOUT IN DE MERCEDES MOTER DAN 0% BETALEN

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Alvorens uw vraag te beantwoorden, verneem ik graag eerst van u wat de oorzaak is van gat in zuigerwand/zuigerbodem?



***

Reactie van Co de jongh:

Bedankt voor de snelle reactie.
Er zit een gat in de zuiger ,ze denken dat de zuigerveer is afgebroken , maar de oorzaak is moeilijk te achterhalen. Er is al teveel kapot gegaan dat revisren niet meer kan. in mijn beleving is dit een fabrikage fout. 2 dagen na een kleine service beurt (met extra kosten van het turbo venteil ) gaf de auto aan bij eerste tank beurd olie bij vullen . Ik ben toen direct naar de dealer gegaan en kreeg als antwoord ; We zijn te zuinig geweest met het vullen van de olie we doen er wel even wat bij . Na weer 2 dagen gaf de auto weer dezelfde melding (olie bij vullen). Ik ben toen weer direct naar de dealer gereden ,die toen verder onderzoek heeft uitgevoerd met de conclusie ; gat in de zuiger .
mvrgr



***

Reactie van Michiel Claesen:

Uitgaande van uw informatie kan ik niet anders dan concluderen dat desbetreffend gebrek in alle redelijkheid niet aan u kan worden toegeschreven.

Nu de zuiger(veer) niet deugdelijk blijkt te zijn, hetgeen u in alle redelijkheid niet heeft te verwachten van een dergelijke jonge auto met een lage kilometrage, maakt dat u zich als consument een beroep kan doenn op de wettelijke garantie (conformiteit ex art 7:17 BW).

Op grond van art 7:21 lid 1 sub b/c BW juncto art 7:21 lid 2 BW kunnen de herstel/vervangingskosten niet voor rekening vand e koper komen. Ofwel; kosten zijn op grond vand e wet voor rekening van de dealer die de auto aan u verkocht heeft.

Komt u niet tot overeenstemming met de dealer, schakel dan u eventuele rechtsbijstand in of leg het geschil ter beoordeling voor aan de GEsschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Co de jongh:

Na overleg met de dealer ligt er nu het voorstel van 100% vergoeding motor en 50% op de arbeidskosten. de auto is nu gerepareerd en vanaf vrijdag 27 -1 2017 staat ie klaar. We krijgen onze auto nu niet mee als we die 50% zijnde 1350.- euro niet betalen
Daarnaast is de leenauto niet meer gratis na 27-1 deze kosten blijven nu doorlopen.
We hebben e.a. nagekeken op de bewuste site`s maar we hebben onze auto als kleine eenmanszaak gekocht en de btw verrekend. De geschillencommisie voertuigen kan onze zaak hierdoor niet behandelen. Ook hebben we geen rechtsbijstandsverzekering bedrijven wel een rechtsbijstandsverzekering particulieren.
Weet u waar we wel terecht kunnen voor dit onrecht?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Laatste aanbod van 100% onderdelen en 50% arbeidsloon vind ik - gelet op feit dat u de auto zakelijk heeft gekocht - uiterst redelijk.

Op grond van de wet mag de dealer de auto onder zich houden totdat u de factuur heft voldaan.

Mocht u ondanks vorenstaande het aanbod onredelijk vinden, dan zou u ervoor kunnen kiezen om de factuur 'onder protest' of 'onder voorbehoud van alle rechten' te voldoen en te overwegen de zaak ter beoordeling voor te leggen aan de rechter. De gang naar de rechter raad ik u overigens echter af.



***

Reactie van Co de jongh:

Wat is wettelijk het verschil of we de auto zakelijk of privé rijden ivm deze schade



***

Reactie van Michiel Claesen:

Verschil tussen consumentenkoop en zakelijke koop; consument wordt bij wet beter beschermd dan een onderneming. Zo kan er bij consumentenkoop bij veel wetsartikelen (boek 7 BW consumentenkoop) niet ten nadele van de consument worden afgeweken (dwingend recht).

Ik herhaal dat het voorstel van de dea;er dat nu op tafel ligt, een uiterst goed voorstel is.



***

Reactie van Co de jongh:

Is onze auto nu 1350,- meer waard geworden ? (bij inruil bijvoorbeeld).Wij denken eerder minder waard ,want het is nu een auto met een verhaal geworden.



***

Reactie van Michiel Claesen:

U vraagt of uw auto met een geheel nieuwe motor € 1350,- meer waard is geworden.

Door plaatsing van een geheel niuwe motor is uw auto zeker niet minder waard geworden. Hoeveel meer waard uw auto us geworden valt moeilijk te bepalen.

Blijf bij mijn standpunt dat u uw beide handen mag dichtknijpen met deze oplossing! Verzeker u dat een uitspraak van een rechter zeker minder gunstig voor u zou hebben uitgepakt, nu het een zakelijke koopovereenkomst betreft en géén consumentenkoop!