Gekochte auto blijkt totaal loss te zijn geweest waardoor de garanties door Volvo zijn ingetrokken

Vraag gesteld door RickKl op 30 augustus 2018

In januari heb ik bij een Bovag garage een Volvo V40 D2 R-design uit 2013 aangeschaft. Nu ik voor een reparatie afgelopen week bij de Volvo dealer kwam werd mij vertelt dat door Volvo alle garanties zijn ingetrokken voor deze auto aangezien deze in 2016 Total löss is verklaart. Ik was hier nogal verbaast over aangezien ik dacht een goede en eerlijke Nederlandse auto te hebben aangeschaft bij een Bovag Dealer.

Om maar even een voorbeeld te noemen hieronder heb ik nu dus geen enkele zekerheid/garantie bij deze auto:
Binnenkort moet de distributieriem vervangen worden, echter als deze dan knapt na 50 km zal dit niet onder de garantie kunnen vallen aangezien de auto Total löss is geweest.

Wat zijn mijn rechten of mogelijkheden in deze situatie en is het evt. Nog mogelijk om het koopcontract te ontbinden?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In januari 2018 heeft u bij een BOVAG-garagist een gebruikte Volvo V40 uit 2013 gekocht. Onlangs was u met uw auto voor een reparatie bij een Volvo dealer. Deze constateerde dat de auto in 2016 (economisch) total loss is geweest. Volgens Volvo zal dit gevolgen kunnen hebben bij aanspraak op garantie na vervanging van bijvoorbeeld de distributieriem. U vraagt zich nu af wat uw rechten zijn.

Garantie Volvo
Indien de Volvo dealer de distributieriem zou vervangen, dan kan de de dealer - ervan uitgaande dat u consument bent - nimmer uw wettelijke rechten onthouden (dwingend recht art 7:6 BW)).

Dwaling bij aankoop
Afhankelijk van de hoogte van de schade (2016), de informatie van de verkoper (schadevrij) en de wijze waarop de auto destijds is hersteld, bestaat er wellicht een mogelijkheid om op grond van dwaling (artikel 6:228 BW) de koop geheel of gedeeltelijk te vernietigen.

Meer informatie over dwaling bij aankoop vindt u op onze website.