Aansprakelijkheid na aanrijding (inhalen voor uitrit)

Vraag gesteld door CaKe op 29 mei 2017

Onlangs heb ik een aanrijding gehad. We hebben gezamenlijk het aanrijdingsformulier ingevuld en ondertekend. Ik ben WA verzekerd, de tegenpartij all-risk. Omdat ik er van overtuigd ben dat de ander aansprakelijk is, heb ik zijn verzekering aansprakelijk gesteld. Na wat mails en foto's wil zijn verzekering een 50/50 verdeling afspreken voor mijn schade. Voor de schade aan zijn auto is mijn verzekeraar aansprakelijk gesteld, maar deze heeft het afgewezen, en na twee maanden het dossier gesloten omdat de tegenpartij het er (voorlopig) bij liet. De aanrijding vond als volgt plaats: Ik reed in een 30-zone, en naderde een verkeerslicht met twee sorteervakken, een voor links en een voor rechts. Rechtsaf was rood, en er stond een rij auto's voor te wachten. Ik wilde links (was groen) dus haalde de stilstaande rij auto's in, al voordat het voorsorteervak voor links begonnen was. Er geldt geen inhaalverbod. Vlak voor het voorsorteervak begint is een uitrit met drempelconstructie van links. Terwijl ik voor die uitrit rijd, komt de tegenpartij uit de uitrit en raakt mijn auto links achter in de zijkant. De tegenpartij beroept zich er op dat ik kort voor de aanrijding van rijstrook heb veranderd, dus een bijzondere verrichting deed. Hij erkent zelf uit een uitrit te komen, en wil de schade dus delen. Ik ben echter van mening dat hij vanuit een uitrit iedereen, dus ook inhalend verkeer, moet laten voorgaan, en dus volledig aansprakelijk is voor beider schade. Wie is er hier aansprakelijk? Aangezien ik alleen WA en geen rechtsbijstandsverzekering heb, wat zijn mijn mogelijkheden? Is er jurisprudentie over vergelijkbare aanrijdingen? Hartelijk dank alvast!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Onlangs bent u betrokken geweest bij een aanrijding. Bij het inhalen van uw voorliggers, teneinde het sorteervak voor linksaf te bereiken, werd u aangereden door de wederpartij die uit een uitrit kwam. Vraag is wie aansprakelijk is voor de schade.

Uitgangspunt bij schade is dat een ieder zijn eigen schade draagt, tenzij men kan bewijzen dat de wederpartij aansprakelijk is voor de schade, of dat de wederpartij aansprakelijkheid erkent.

Bijzondere manoeuvre art 54 RVV
Inhalen (wisselen van rijbaan) en het verlaten van een uitrit gelden beide als een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer vrije doorgang dient te worden verleend.

Het ligt dus voor de hand dat de verzekeraars uitkomen op schulddeling. Afhankelijk van al de omstandigheden en feiten kan het voorkomen, dat er een andere verdeelsleutel van de aansprakelijkheid meer gerechtvaardigd is.

Zou u mij ter illustratie een link van Google Streetview kunnen sturen, waarop de verkeerssituatie duidelijk te zien is? Ook ben ik benieuwd wat u, evenals de wederpartij op het schadeformulier heeft ingevuld bij de toedracht?

Meer informatie over schade claimen vindt u op onze website.



***

Reactie van CaKe:

Dag, Voor de locatie van de aanrijding: https://www.google.nl/maps/@52.2107968,6.0050743,3a,75y,148.31h,32.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxtwIRzlMmHPGoc2Gsx3m5Q!2e0!7i13312!8i6656 Op het schadeformulier is door mij ingevuld dat ik van rijstrook veranderde (omdat ik meende dat inhalen hieronder valt). De wederpartij heeft aangekruist 'ging linksaf'. Verder blijkt uit de schets en de opmerkingen van de wederpartij dat 'auto C' een stilstaande auto is die een seintje gaf aan de wederpartij dat die voor mocht gaan uit de uitrit in de stilstaande rij. Ik haalde deze auto C (en andere auto's) in, de aanrijding vond vervolgens plaats voorbij auto C. Ik begrijp dat beide een bijzondere manoeuvre hebben uitgevoerd. Naar mijn idee was ik echter al lang bezig met inhalen/passeren toen de wederpartij de weg op reed. Bewijs hiervoor is de positie van de auto's, de snelheid (30km zone) en de plaats van de schade. De wederpartij had m.i. ook inhalend verkeer moeten laten voorgaan, correct? Dank voor uw reactie! Met vriendelijke groet.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Uitgaande van uw aanvullende informatie lijkt mij een 50/50 regeling hier op zijn plaats. Het feit dat u de bijzondere manoeuvre ingezet heeft, doet hier niets aan af (disculperende stilstand hier niet van toepassing).