Wie is aansprakelijk voor schade na terugroepactie?

Vraag gesteld door Martijndj op 20 september 2016

Goedemiddag,

Ik heb voor de Volkswagen terugroepactie (uitstoot-schandaal) mijn VW Polo 1.2 bluemotion uit 2010 met 83.000 km op de teller laten updaten bij een VW service center. Mijn auto reed na de update merkbaar beter en had meer vermogen over het hele gebied. Dit duurde echter niet lang, na 1,5 dag was bijna al het vermogen weg. Auto weer teruggebracht naar het VW service center en laten uitzoeken wat er mis was. Constatering: Turbo stuk. Reparatiekosten 1700,-

Het service center beweert dat dit incident helemaal los staat van de update. Maar dat betwijfel ik sterk, en vraag me dus ook af wie hiervoor aansprakelijk is.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft gehoor gegeven aan de terugroepactie van Volkswagen door uw Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 (2010/83.000 km) te laten updaten door een Volkswagen service center. Anderhalve dag later blijkt de turbo stuk. Kosten herstel: € 1.700,- U vraagt zich nu af of er een verband kan bestaan tussen de update van de software en het stuk gaan van de turbo.

Expertise moet uitwijzen of de software update het gevolg is van het defect geraken van de turbo.

Indien u over een rechtsbijstandverzekering beschikt; schakel deze in. Expertisekosten vallen doorgaans onder de dekking van de rechtsbijstandverzekering.

Stel anders voor om expertise te laten uitvoeren op basis van ongelijk. Degene die in het ongelijk gesteld wordt, draagt de kosten van expertise en van herstel.

Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van Polootje1:

Mijn garage heeft bij mijn vw polo zonder toestemming een software-update gedaan terwijl ik bij hen een formulier getekend heb dat ik dit niet wilde. Bij de apk-keuring is de update ongevraagd uitgevoerd. Wat nu?