Wat kan ik doen als blijkt dat garage de distributieriem toch niet heeft vervangen?

Vraag gesteld door Wito op 15 december 2016

Wat kan ik doen als blijkt, dat een garage de distributieriem zegt te hebben vervangen, maar dit niet heeft gedaan?

Ik heb in 2013 bij een gerenommeerd autobedrijf een Volvo V70 gekocht met 153.000 km op de teller. De auto is van 2007. Bij de onderhandeling over de prijs is bedongen, dat de distributieriem bij de vereiste kilometerstand van 180.000 km kosteloos door hen zou worden vervangen. In oktober 2014 is de auto een dag in de garage geweest en zou de riem vervangen moeten zijn. Ik ging daar natuurlijk in goed vertrouwen van uit. Gisteren kreeg ik echter van de garage (niet die van de aankoop) waar ik de grote beurt liet uitvoeren te horen, dat de riem absoluut niet vernieuwd was en op de uiterlijke kenmerken veel ouder was dan de 37.000 km die er sinds oktober 2014 mee gereden is. Kortom ik ben opgelicht naar mijn mening. De deskundigheid van de garagehouder, die dit nu heeft vastgesteld is absoluut geen punt van twijfel gelet op de jarenlange ervaring met Volvo's. Hij geeft aan, dat de vervanging 400 euro gaat kosten inclusief de waterpomp, die dan ook moet worden vervangen.
Hoe pak ik dit nu het beste aan als ik de aankoopgarage hiermee wil confronteren. Ik wil in geen geval, dat zij de reparatie alsnog uitvoeren omdat ik er geen vertrouwen meer in heb. Dus is de enige oplossing een vergoeding van die 400 euro. Voor alle duidelijkheid, de riem is nog niet vervangen en zou dan nu 217.000 km hebben gedraaid want dat is mijn huidige km stand. Is er een mogelijkheid om de mate van slijtage en de leeftijd van de riem ergens objectief te laten beoordelen / testen? Graag uw advies.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In 2013 heeft u een gebruikte Volvo V70 (bj 2007/ 153.000 km) gekocht bij een gerenommeerd bedrijf. Onderdeel van de deal was dat de verkoper bij 180.000 km - volgens serviceboekje - de distributieriem kosteloos zou vervangen. Vervolgens heeft u in 2014 de verkoper opdracht gegeven de distributieriem te vervangen. Nu blijkt bij onderhoudsbeurt - uitgevoerd door een andere garage - dat de distributieriem 2 jaar geleden waarschijnlijk niet is vervangen. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Allereerst vraag ik mij af op welke grond de tweede garagist kan afleiden dat de riem 2 jaar geleden niet vervangen is. Van mijn technische collega's heb ik begrepen dat de ouderdom van een distributieriem niet of nauwelijks vast te stellen is.

Niet onbelangrijk is verder dat u kunt aantonen dat u bij aanschaf van de auto, met de verkoper overeen bent gekomen dat het kosteloos vervangen van de distributieriem 'part of the deal' was.

Ik adviseer u de bevindingen van de 2de garagist voor te leggen aan de verkoper. Mocht deze stellen dat de riem wel degelijk vervangen is in 2014, stel dan dat bij vroegtijdig breken van de distributieriem, u alle schade (inclusief gevolgschade) op hem zal verhalen. Bevestig vervolgens inhoud gesprek per e-mail.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.