Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

motorschade door lekkage koelcircuit; de auto had geen koelvloeistofpeilsensor

Vraag gesteld door rvak op 8 april 2018

In maart 2017 hebben we een Ford Focus 1.6 EcoBoost, bouwjaar 2011, gekocht bij een BOVAG garage bedrijf (geen Ford dealer). In december begon op te vallen dat de ventilator na een rit vaker bleef draaien (nakoelen), de auto meldde zelf echter geen problemen. Om dit na te laten kijken hadden we een afspraak gemaakt bij een garage. Voor het zover kwam, kwam de auto onderweg stil te staan met motorproblemen. We hebben de auto toen naar een Ford garage bij ons in de buurt laten slepen. Het bleek dat er een lekkage in het koelcircuit was, waardoor de motor oververhit was geraakt. De motor moest vervangen worden, schade circa zesduizend euro.
Vorige maand ontvingen we van Ford een brief dat er een probleem was geconstateerd met de 1.6 EcoBoost motor: als wordt gereden terwijl er onvoldoende koelvloeistof aanwezig is, kan de motorciliderkop oververhit raken. De oververhitting kan ervoor zorgen dat de cilinderkop scheurt, waardoor olie op een heet oppervlak gaat lekken, wat brandgevaar in de motorruimte kan veroorzaken. Ford geeft aan dat het koelsysteem moet worden aangepast met een koelvloeistofpeilsensor, zodat de gebruiker visuele en auditieve waarschuwingen krijgt als het koelvloeistofpeil onder het vereist niveau daalt (Ford zal deze werkzaamheden kosteloos uitvoeren).

Voor ons komt deze aanpassing helaas aan de late kant. Als de auto deze koelvloeistofpeilsensor had gehad, hadden we kunnen zien dat er te weinig koelvloeistof in het reservoir zat en daarop actie kunnen ondernemen voordat de motor oververhit raakte. We kregen nu geen waarschuwing dat er te weinig koelvloeistof was of dat de temperatuur van de motor te hoog was.
Onze vraag is dus: hadden we redelijkerwijze mogen verwachten dat een auto als deze een waarschuwing geeft van te weinig koelvloeistof of een te hoge temperatuur (zeker gezien de schade die dit tot gevolg heeft)? Kunnen we Ford aansprakelijk stellen voor de vervolgschade die nu ontstaan is?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft motorschade opgelopen aan uw Ford Focus EcoBoost (2011) door lekkage van de koelcircuit (O-ring); de auto had geen koelvloeistofpeilsensor. U vraagt zich af of u Ford aansprakelijk kunt houden voor de motorschade.

Temperatuurmeter
Voor de goede orde meld ik u, dat alle modellen Ford Focus (2004 tot heden) in ieder geval zijn uitgerust met een temperatuurmeter.

Wettelijke garantie
Een O-ring dient normaliter een autoleven lang mee te gaan. Nu er hoogstwaarschijnlijk sprake is van een causaal verband tussen de gebrekkige O-ring en de motorschade zou zich op de wettelijke garantie (art 7:17 BW) kunnen beroepen.

Door de gebrekkige O-ring voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting, die u er op grond van de koopovereenkomst ervan mocht hebben. Essentiële factoren zijn hierbij; het bouwjaar, kilometrage, koopprijs, informatie verkoper, etc.

Kosten herstel
Reparatiekosten zijn volgens art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper. Het is derhalve essentieel dat u bij een beroep op conformiteit, de verkoper in de gelegenheid stelt het gebrek en gevolgschade te verhelpen.

Nu de reparatie is uitgevoerd door een Ford dealer, kunt u zich niet meer beroepen op de conformiteit richting uw verkoper.

Ford Nederland
U kunt geen beroep op de wettelijke garantie doen bij Ford Nederland, aangezien deze geen contractuele relatie met u heeft. U heeft de auto immers bij een autobedrijf gekocht en niet bij Ford Nederland. Desondanks raad ik u aan - mede op grond van de recall vanuit Ford Nederland - Ford Nederland om een tegemoetkoming in de kosten te vragen (coulance).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u oponze website.