Is het correct dat ik voor een 2nd opinion een rekening krijg omdat het euvel gemaakt zou zijn?

Vraag gesteld door Sebastiaan2204 op 23 augustus 2016

Beste ANWB,

Afgelopen week begon mijn auto te sputteren en met horten en stoten te rijden totdat hij helemaal uitviel. Eerst is de ANWB er nog bij geweest, kreeg hem aan de praat, maar enkele dagen later deed de auto helemaal niks meer en was de tel evaluatie (na overlegging van de foutmeldingen die de ANWB had geconstateerd) van mijn eigen garage dat het om de brandstofpomp zou gaan en dat de kosten daarvan niet zouden opwegen tegen de waarde en kilometers (270000) van de auto.
Omdat ik niet gelijk mijn auto op wilde geven heb ik een vakgarage die dichtbij was gebeld met de vraag of dat ik langs kon komen voor een 2nd opinion. Dit was geen probleem en zij "zouden er eens naar kijken", waarbij ik duidelijk heb gezegd dat het ging om een 2nd opinion en een diagnose van wat het zou kunnen zijn.
Enkele dagen later werd ik gebeld dat de auto het weer deed, ze hem aan de praat hadden gekregen en dat na het vastzetten van de verstuivers de auto weer liep als een zonnetje. Dit voor een bedrag van 500€. Hier was ik lichtelijk verbaasd over omdat ik geen opdracht had gegeven tot reparatie en toch op zijn minst tussendoor wel een telefoontje had verwacht mbt de diagnose en gang van zaken. Antwoord van de garage was dat als je eenmaal begint en je kunt niks vinden, dat je dan toch echt verder moet gaan, etc etc en dan uitkomt op ongeveer 6 arbeidsuren.

Omdat ik blij was dat mijn auto het weer deed, heb ik alsnog de betaling gedaan, ondanks dat ik er niet echt een fijn gevoel over had. Gisteren ging ik daarom rijden en na 15km was het weer raak, zelfde kuren etc. Ik ben dus niks meer opgeschoten dan dat hij nu wel start, maar ik er nog steeds niet mee kan rijden omdat hij continue uitvalt :(

Auto staat nu weer bij garage en krijg nu te horen dat het probleem dan misschien tweeledig is :(

Wat zijn nu mijn rechten, want netto bekeken heb ik een defecte auto afgeleverd, krijg een defecte terug, maar heb wel 500€ betaald zonder dat ook maar iets opgeschoten ben ?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een garage opdracht gegeven tot het uitvoeren van een second opinion. Uiteindelijk bleek desbetreffende garage kennelijk een verkeerde diagnose te hebben gesteld; loszittende verstuivers. Kosten diagnose € 500. Na 15 km begaf de auto het al. U vraagt zich nu af of u niet ten onrechte de factuur heeft voldaan, daar u geen opdracht had gegeven tot reparatie.

Indien u een auto ter reparatie of diagnose aanbiedt aan de garage, doet u voortaan verstandig aan goede afspraken te maken over onder meer de opdracht en het kostenaspect (evt per mail kort bevestigen).

Nu u de factuur voldaan heeft, heeft u er blijk van gegeven in hiermee akkoord te zijn. Had er beter aangedaan op de factuur te laten noteren datb u de factuur 'onder protest'of 'onder voorbehoud van alle rechten'heeft voldaan.

Naar nu blijkt heeft de garagist toch een onjuiste diagnose gesteld (loszittende verstuivers), waardoor u met een onnodig hoge kostenpost komt te szitten.

Advies is terug te gaan naar de garage en beklag te doen over de gang van zaken. Nu diagnose kennelijk foutief is geweest, zou matiging van de factuur op zijn plaats zijn.

Indien u niet tot overeenstemming komt met de garagist over de factuur; schakel dan uw eventuele rechtsbijstandverzekering in of leg de zaak ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen - eea ervan uitgaande dat de garage Bovag lid is - .

Voor overige informatie overklachten na reparatie, verwijs ik u graag naar onze website.