Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is beter: Bemiddeling bij Bovag of inschakelen juridische hulp bij een geschil over aansprakelijkheid.

Vraag gesteld door DrBiermansstraatanwb op 2 september 2018

In oktober 2017 kochten wij een 2e hands BMW, die 118.402km gereden had voor 8750 euro. Op 19 juni 2018 met een km stand van 138.196 km is er een defect. 2 Afzonderlijke garages geven aan, dat het defect groot is (kettinggeleiders stuk, deeltjes in de motor) en de kosten oplopen tot enkele duizenden euro's. De garantie was net 2 maanden verstreken. De garage wijst aansprakelijkheid af en komt ons niet op geen enkele manier tegemoet. NB De auto is nog niet gerepareerd.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Alvorens uw vraag te kunnen beantwoorden, verneem ik graag eerst het bouwjaar van de auto.



***

Reactie van DrBiermansstraatanwb:

Het bouwjaar is 2009



***

Reactie van Michiel Claesen:

Twee maanden buiten de BOVAG-garantie is bij uw auto - BMW uit 2009/ 138.196 km - hebben de kettinggeleiders het begeven, met alle gevolgen van dien. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Van een distributie ketting (incluis de geleiders etc) mag u - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - een langere levensduur verwachten dan 138.196 km. Overigens is dit een bekend probleem bij BMW, ,et name de 318 D.

Wettelijke garantie
Nu de ketting(geleieders) ondeugdelijk blijken, voldoet de auto zodoende niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Ofwel er is sprake van non-conformiteit art 7:17 BW.

Essentiële factoren bij vaststelling van redelijke verwachtingen zijn onder meer; de koopprijs, bouwjaar, kilometrage en informatie van verkoper. En, hoe ouder de auto, des te meer u uw verwachtingen van de auto naar beneden dient bij te stellen.

Reparatiekosten
Voor een beroep dient u te allen tijde de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW blijven de herstelkosten aan de zijde van de verkoper.

Geschillencommissie
Indien u een geschil heeft met een BOVAG garagist, dan kunt u het geschil voorleggen aan het BOVAG Bemiddelingsbureau, maar nog beter kunt u deze stap overslaan en het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Mocht u over rechtsbijstand beschikken, dan kunnen zij u hierbij bijstand verlenen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.