Verroeste wielmoeren, veiligheidsrisico, vervangen op garantie?

Vraag gesteld door Ed van Roode op 27 maart 2017

Ik moet in mei 6000 rijden (naar Zuid-Spanje) met mijn slechts 3,5 jaar oude Kia Picanto. Nu is ca. de helft van mijn wielmoeren al verroest op een auto met 7 jaar garantie. Aankoopdatum is 31 december 2013. Waar heb ik recht op?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Circa de helft van het aantal wielmoeren van uw 3 1/2 oude Kia Picanto vertoont roestvorming.Binnenkort reist u met uw auto naar het zuiden van spanje. U vraagt zich af of u enig veiligheidsrisico loopt met deze corroderende wielmoeren.

Vele wielmoeren van auto's vertonen enige roestvorming. Hoewel het uit cosmetisch oogpunt minder fraai oogt, levert dit geen enkel veiligheidsrisico op. Om uzelf gerust te stellen, zou u - voor zover u dit niet al gedaan heeft - desbetreffende wielmoeren desnoods kunnen laten beoordelen door uw dealer.

Nu er geen sprake is van een gebrek, is de dealer ook niet gehouden onder fabrieksgarantie de corroderende wielmoeren te vervangen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Ed van Roode:

Inmiddels heeft de dealer aangeboden de meest aangetaste moeren, dat zijn er een stuk of vier, te vervangen op de coulance. Ik verwachtte dat hiervoor roestvrij stalen moeren dienden te worden gebruikt, maar het zijn helaas slechts verchroomde exemplaren volgens de werkplaatschef. Alle waarde naar zijn geld, maar ik had lichtmetalen wielen genomen bij de aanschaf en daar horen toch wat degelijkere wielmoeren bij, vind ik. Maar voorlopg is er een oplossing. En voor mij belangrijk is te weten, dat dit geen rol speelt bij de APK in december. Michiel Claessen, dank voor het antwoord!