Kunnen wij ons geld terugvragen aan vacansoleil

Vraag gesteld door Drome op 30 augustus 2018

Beste,
Afgelopen zomer hebben wij via vacansoleil een stacaravan gehuurd op een camping in Frankrijk. Vanaf dag 2 waren wij ziek. We dachten een virus, maar het ging maar niet over. Na 8 dan kwamen wij erachter dat in de afvoerbuis van de geiser een grote scheur zat van ca. 10 cm. Wij zijn als gevolg van een scheur tijdens ons verblijf blootgesteld aan koolstofmonoxide en daardoor zo ziek geweest. Voor ons kwam dit als een schok. Dat een kraan het niet doet of als een huisje vies is is vervelend maar te overzien. Maar dit had tot de dood kunnen leiden. Wij willen van vacansoleil het totale bedrag van onze vakantie terug, incl. de gemaakte reiskosten, en 2 weken vergoeding Voor de vakantiedagen. Vacansoleil biedt ons echter slechts 15% van de “genoten” vakantiedagen terug en 100% vergoeding over de dagen die wij eerder naar huis zijn gegaan. Wat zijn onze rechten en wat zijn de plichten voor vacansoleil?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U hebt bij Vacansoleil een stacaravan gehuurd in Frankrijk. Tijdens uw verblijf bent u ziek geworden door koolmonoxidevergiftiging vanwege een scheur in de afvoer van de geiser. Vacansoleil heeft u een aanbod gedaan ter vergoeding van gederfd reisgenot. U vraagt wat u aan vergoeding kunt claimen.

Ik kan mij voorstellen dat het voor u een heel nare ervaring is geweest en dat u erg bent geschrokken.

Helaas kunt u niet het totale bedrag van Vacansoleil vorderen. De reiskosten had u, als u niet ziek was geworden, ook moet maken. Vacansoleil heeft aangeboden 100% van de niet genoten reisdagen te vergoeden. Blijft over de vraag of u voor de ‘genoten’ vakantiedagen vergoeding kunt eisen. Vacansoleil heeft aangeboden 15% te vergoeden. Dit is wel aan de lage kant. Als vaststaat dat uw ziekte is ontstaan door de koolmonixide, dan is naar mijn idee een vergoeding van 50% redelijk aan niet genoten vakantiedagen.

Meer schadevergoeding kunt u helaas niet claimen.

Als u er met Vacansoleil niet uitkomt, kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft – misschien als onderdeel van uw reisverzekering – kunt u uw zaak ook bij deze verzekeraar indienen.