Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gekochte Audi Q5 heeft binnen 4 jaar een kapotte S tronic

Vraag gesteld door Jeroen van Galen op 22 september 2015

Ik heb juli 2011 een Audi Q5 gekocht bij de Audi dealer in Zwaag. Deze is geheel in onderhoud bij de garage. Leeftijd auto is van febr. 2009.
Probleem is nu dat ik 4 maanden terug een storing heb aangegeven in de S tronic.
De garage heeft dit in juni geprobeerd te repareren, maar dit lukt echter niet en zij geven aan dat de gehele S tronic vervangen moet worden, hetzij door een nieuwe voor bijna € 10,000,- of door een gereviseerde met wat coulance voor € 4100,-
Ik heb aangegeven dit niet te accepteren daar ik vind dat ik helemaal niets kan doen aan dit probleem in de S tronic. Dit is een automatische versnellingsbak waar ik totaal geen invloed op heb als autorijder. Ik vind dit meer een Audi probleem.
Nu lees ik dat als ieen gekochte auto bij de dealer een dergelijk grote/dure reparatie nodig heeft binnen 4 jaar (daar vallen we gelukkig bij toeval net binnen) dit voor rekening is van de garage.

Klopt dit? Ofwel kan ik dit aandragen bij de garage?

Gr Jeroen van Galen

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een tweedehands Audi Q5 gekocht bij een Audi dealer in juli 2011. Er zit echter een storing in de S Tronic. Het is de garage niet gelukt de versnellingsbak te repareren. 

Conformiteit

Ook als de garantie is verlopen, dan geeft de wet aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Dit wordt ook wel het conformiteitsbeginsel genoemd. De vraag is of u gezien o.a. de kilometerstand, leeftijd van de auto en koopprijs kunt stellen dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. 

De termijn die u noemt van 4 jaar is geen vast gegeven. Het gaat vooral om de redelijke verwachtingen die u mag hebben van wat u heeft gekocht. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met de levensduur van een onderdeel of product. In uw geval kunt u stellen dat u van de auto mag verwachten dat de S Tronic langer meegaat bij normaal gebruik en regulier onderhoud. 

Geschillencommissie

U dient altijd ten eerste de verkoper aan te spreken en deze de gelegenheid geven het probleem op te lossen. In dit geval is de verkoper waarschijnlijk aangesloten bij de BOVAG. Indien u er met de verkoper niet uitkomt, dan kunt u het geschil nog voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen

Meer lezen over klachten na aankoop van een auto. U kunt gebruik maken van ons stappenplan



***

Reactie van Amsterdam02:

Ik zit op dit moment met een probleem van een Audi A3 die ik heb gekocht en vol zit met allerlei fabrieksfouten die algemeen bekend zijn over een bepaald model en waar Audi zelf geen verantwoordelijkheid voor neemt om die te herstellen.
Het is een veel voorkomend probleem waar veel consumenten de dupe van zijn geworden, omdat de dealer altijd verwijst naar de eerste twee jaar garantie, maar als je daarbuiten valt dan heb je gewoon pech!

Het is echt krankzinnig en onvoorstelbaar gewoon dat deze miljoenenverdiener er zo mee wegkomt en de consument die dus een dure auto koopt nog duurder uitkomt omdat er na die twee jaar blijkt dat de auto te kampen heeft met allerlei problemen die nog eens duur zijn om die te laten repareren. Het lijkt erop alsof ze dit met opzet doen zodat de consument blijft betalen. Denk aan waterpomp, versnellingsbak, motorketting enzovoort.

Ik heb met verschillende versnellingsbakken revisor contact gehad en allen hebben bevestigd dat het gaat om fabrieksfout. Ik heb mijn waterpomp vorige jaar vervangen en gisteren weer vervangen, dit gewoon bij Audi. De motorketting is 2 jaar vervangen en de versnellingsbak moet nog gerepareerd worden en al deze drie genoemde onderdelen die gaan met regelmaat stuk bij veel Audi's, dus is er sprake van een fabrikant fout. Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen?